Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Ember nélküli kutatóhajó szelte át az Atlanti-óceánt

2022. július 12. - ferenck

Az IBM és a nonprofit ProMare tengerkutató szervezet által épített ember nélküli Mayflower Autonóm Hajó 400 (MAS 400) két korábbi sikertelen „nekifutás” után, június utolsó hetében az angliai Plymouthból az új-angliai Plymouthba (Massachusetts állam) ért.

Az autonóm navigáló hajó működése az IBM Operációs Döntéskezelőjén, gépi tanulással és más forrásokból gyűjtött adatokat integráló szabályalapú rendszeren alapul, az segíti a tengeri navigáció szabályainak betartásában. Ember nincs rajta, de, ha szükséges, akkor a ProMare csapata átveheti a távirányítást.

ship.jpg

Gépi látással támogatott hat kamera detektálja a kockázatokat, veszélyeket. A fejlesztők több mint egymillió tengeri képpel tanítottak be egy algoritmust más hajók, bóják, hulladék és szárazföld felismerésére.

Egy másik szabályalapú rendszer detektálja a közeli hajókat, és reagál rájuk. Kamera, radar, szonár és adóvevő inputokat vesz figyelembe más hajókról, hogy a szabályoknak megfelelően feltérképezze az irányt a másik hajó elkerüléséhez. Iránymódosítás előtt biztonsági rendszer ellenőrzi a döntést.

ship0.jpg

A hajó tudományos célokra is gyűjt adatokat. Szenzorok mérik a légszennyezéssel és a klímaváltozással kapcsolatos környezeti feltételeket: az óceán hőmérsékletét, sótartalmát, savasságát, fluoreszcenciát, mikro-műanyagok jelenlétét. Hangérzékelők bálnák és delfinek hangját veszik fel, gyorsulásmérők a hullámenergiát rögzítik.

A 2021-re tervezett Plymouth-Plymouth távval az eredeti és legendás Mayflower majdnem 400 évvel korábbi (1620-as) útjáról kívántak megemlékezni, amikor Angliából vallási üldözöttek – puritánok – csoportja menekült Amerikába. A jármű már egy hete úton volt, amikor technikai problémák miatt abba kellett hagynia a három hétre tervezett utat. A ProMare személyzete visszanavigálta Angliába. A második kísérlet több mint két hónapig tartott, két nem tervezett kikötő-vizittel: az Azori-szigeteken és Új-Skóciában. Végül generátor és elemprobléma miatt hiúsult meg az út.

A MAS 400 nem az egyetlen autonóm hajó a tengereken, óceánokon.

Az Orca AI nemrég tett meg 790 kilométert a japán partok mellett. Egy norvég jármű Norvégia és Finnország partjainál tesz meg tövid távolságokat. Tavaly nyáron autonóm vitorlás kutatóhajó ment Kaliforniából Hawaiira, útközben az óceánfeneket igyekezett feltérképezni.

Ha nincs személyzet egy hajón, tér, üzemanyag és pénz takarítható meg. Az iparág figyeli a fejleményeket, és a Nemzetközi Hajózási Szervezet elkezdte kidolgozni az autonóm hajók szabályozását.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr5617878327
süti beállítások módosítása