Közeleg az újabb amerikai választás, és megint egy közösségimédia-platform fenyegeti a demokráciát – derül ki a Global Witness és a New York Egyetem Cyberbiztonság a demokráciáért csapatának közös kutatásából. A TikTok ugyanis borzasztóan teljesít a választással és a politikával kapcsolatos hamis infók és félretájékoztatások szűrésében.
A TikTokot, a Facebookot és a YouTube-ot tesztelték, és egyik sem végzett jó munkát az egyébként a kutatók által feltöltött, félrevezető információkat tartalmazó hirdetések eltávolításában. A legrosszabbnak a szóban forgó hirdetések kilencven százalékát jóváhagyó TikTok bizonyult.
Ha figyelembe vesszük a közösségimédia-platform döbbenetes növekedését – az utóbbi néhány évben az összes riválisnál gyorsabban növekedett –, valamint, hogy mennyire népszerű a fiatal korosztályban, a szám nyugtalanító. A felhasználók számának exponenciális növekedésével a félretájékoztatás is exponenciálisan nő, és a TikToknak proaktívan kellene fellépnie.
A kamuhirdetéseket súlyosságuk alapján rangsorolták. Egyesek félrevezető választási időpontokat, mások pontatlan követelményeket tartalmaztak, és voltak olyanok is, amelyek egyenesen le akarták beszélni a választókat a voksolásról.
Ez minden platformnak hátrányos, de annak különösen az, amelyik büszke a választási tartalmakkal és a politikai hirdetésekkel kapcsolatos hozzáállására. Márpedig a TikTok nyilvánosan bejelentette: semmiféle fizetett politikai hirdetést nem engedélyez, az igazolt politikai felhasználói fiókoknak automatikusan megtiltották az influenszerek számára elérhető „lejátszásért pénz jár” hirdetések használatát. Augusztusban bejelentették, hogy szigorítottak a félretájékoztatás kezelésén, a megvalósításban független hírszerző cégekkel, civilszervezetekkel és más szakértőkkel dolgoznak együtt.
Október 20-án kiderült, hogy a TikTok mögötti ByteDance vállalat, az app helyalapú adatait felhasználva, kémkedne egyes amerikai állampolgárok fizikai tartózkodási helye után. Egyelőre nem tudni, hogy ezt tényleg megvalósítják, vagy sem.
Az app remekül kivitelezett algoritmusa egyértelműen kapcsolódik a félretájékoztatás elleni csődhöz. Ahogy a platform bármelyik népszerű zenei, tánctrendje, ugyanúgy a dezinformáció is nagyon gyorsan virálissá válhat. Mivel ez az algoritmus a TikTok sikerének kulcsa, nehezen elképzelhető, hogy a cégvezetés jelentős mértékben változtatna rajta.
Így a félretájékoztatás nyilvánvalóan mindaddig marad, amíg a szabályozók meg nem unják.