A Toyota Kutatóintézet (TRI) generatív mesterségesintelligencia-módszerével új és javított ügyesség-készségeket gyorsan, hatékonyan lehet robotoknak megtanítani. Az intézet szerint megközelítésük sokat segít a robot-ember együttműködésben, robot-ember közös munkavégzésében.
Elmondták, hogy a gépekkel nem helyettesíteni, hanem erősíteni akarják az embert. Bizonyos feladatok elvégzésében, különféle környezetekhez történő alkalmazkodásban segítő adatokat, készségeket adnak át nekik.
A megközelítés programozástól, mélytanulásig, MI-ig számos technikát magában foglaló multidiszciplináris terület.
A legfrissebb robottanítási módszerek rengeteg időt kívánnak, általában nem hatékonyak, speciálisan leírt tevékenységekre korlátozódnak. A robot tevékenységét specifikáló kódírás rugalmasságot nem igénylő, pontosan definiált feladatok elvégzéséhez jó, a gépek viszont korlátozottak maradtak, mindennapos forgatókönyvekben egyáltalán nem működtek.
Az új viselkedésmodell „tapintás-tanár” bemutatóin, objektumok szóbeli leírásain tanul. A megközelítés nemcsak megbízható, újból létrehozható és eredményes kimeneteket generál, hanem nagyon gyors is.
A kutatók szerint egyszerűen döbbenetes, hogy mire képesek a robotok. Nemhogy öt-hat, hanem egy éve sem volt fogalmuk arról, hogy idáig eljuthatnak. Most viszont majdnem elsajátították a legváltozatosabb ügyesség-készségeket is.
Új szkillek korábbiakhoz való hozzáadásának a tempója és megbízhatósága meglepetést okozott a fejlesztőknek. A robotok végül még deformálódott tárgyakkal, ruhákkal és folyadékokkal is elboldogultak. Hagyományos technikákkal az összes ilyen feladatot képtelenek voltak elvégezni.
Eddig hatvannál több, kifinomult és ügyességet igénylő készséget sajátítottak el. A TRI azt szeretné, ha 2024 végén már ezernél tartanának.