A Minecraft videójáték egyre népszerűbb mesterségesintelligencia-modellek és ágensek tesztelésére. Az Altera startup ezernél több, nagy nyelvmodellek (LLM-ek) által működtetett szoftverágenst bocsátott útjára, hogy ne csak túléljenek, hanem folytassanak interakciókat is egymással.
Csak szöveges utasításokat, promptokat kaptak, de így is, bármilyen további humán input nélkül személyiségjegyek, preferenciák és speciális szerepek figyelemre méltó skáláját fejlesztették ki. Spontán barátkoztak, találtak ki munkákat, mémeket osztottak meg, adóreformról szavaztak, sőt, még vallást is terjesztettek.
A vallás persze paródia volt, az abszolút fiktív pasztafarianizmust igyekeztek propagálni a környező városokban.
Mindez azt jelenti, hogy MI-ágensek feladatokat képesek végrehajtani, az autonómia jeleit mutatják, kezdeményeznek dolgokat digitális környezetekben. Viselkedésük egyszerre lenyűgöző és bizarr. Fejlesztőik nagyratörő terveket dédelgetnek velük kapcsolatban.
A korábban az MIT-n (Massachusetts Institute of Technology) számítógépes idegtudományt tanított Robert Yang, az Altera alapítója a Minecraft-próbálkozást nagyléptékű „MI-civilizáció” felé vezető kezdeti lépésnek látja: ágensek együtt élhetnek, kooperálhatnak és dolgozhatnak a digitális közegben. A mesterséges intelligencia potenciálját akkor aknázzuk ki, ha valóban autonóm ágensek tömege képes lesz együttműködni – állítja Yang.
Sid projektjét a Stanford Egyetem 2023-as huszonöt ágenses kísérlete ihlette meg. Ezek az emberszerű viselkedést mutató autonóm ágensek nagyon egyszerű digitális környezetben érintkeztek egymással. Yang a lehetőségek határáig akarta pörgetni az eredeti ötletet.
Szimulált ágenseik többrészes modulokból álló „aggyal” rendelkeznek. Egyes modulok LLM-mel működnek, feladatokra, például más ágensekre történő reagálásra, beszélgetésre vagy a következő lépés megtervezésére specializálták őket. Tizenkét játéknap (a valóságban négy óra) alatt jutottak el érdekes emergens karakterjegyekig: egyesek szociálisak voltak, kapcsolatokat alakítottak ki, míg mások introvertáltak maradtak. Kedvelhetőségük (lájkolhatóságuk) interakcióikkal párhuzamosan, folyamatosan változott.
A huszonöt ágensest harmincas, ötvenes, ötszázas és maximum ezres szimulációk követték. A következő lépésekben élőbbé kell tenni őket, és a Roblox virtuális környezetben szintén meg fognak jelenni. Yang azt akarja elérni, hogy ember és ágens között napi kapcsolatok alakuljanak ki, és úgy kötődjenek hozzánk, mint a kutyák: szeressenek minket. Ami persze egyáltalán nem biztos, hogy meg is történik, mert a legfejlettebb GPU-n futó legfejlettebb neurális hálónak sincs öntudata, az öntudatnak még a csíráit sem figyelték meg náluk.