Az Uber 2016-ben kezdett el terveket készíteni a jövőben légitaxi-szolgáltatást nyújtó uberAir-hez, tavaly novemberben pedig elindította a terveket megvalósítani hivatott Elevate projektet.
A cég a 2018-as Elevate Csúcs első napján, május 8-án Los Angelesben kb. 700 ipari vezetőnek mutatta be a prózai Common Reference Model (CRM) nevű járműtervet, Mark Moore korábbi NASA-mérnök munkáját. A függőlegesen fel- és leszálló (vertical take-off and landing, VTOL) szerkezettel elvileg 15 percre csökkenthető kétórás ingázás.
A CRM több propellere közül egyik-másik csak meghibásodás esetén használandó tartalék, a rotorokat megerősített szárnyak tartják. A gép hátsó részére szerelt vízszintes propeller növeli a biztonságot, míg a csak az egyik oldalon történő ki- és beszállással jelentősen egyszerűsíthető a felszállás és a landolás. Az elemek kb. 100 kilométer repülést tesznek lehetővé mintegy 600 méter magasságban.
A cég bizakodik, hogy két év múlva megkezdheti a tesztrepüléseket. Már a helyszín is megvan hozzájuk: a texasi Dallas-Fort Worth repülőtér.
Légi taxik azonban nem csak és nem feltétlenül repterekről szállíthatnak utasokat.
Az Elevate Csúcs második napján ezt a kérdést vitatták meg. Az Uber hat építészirodát hívott meg, hogy vázolják fel elképzeléseiket a légitaxi-infrastruktúráról. A jövőképekben „égi kikötők” (skyports) szerepeltek repülőterek helyett.
A Corgan iroda Connect tervében akár ezer járműnek helyet adó vertikális skyportot mutatott be. Egymodulos szerkezetek parkolók, felhőkarcolók tetejére illeszthetők, és nemcsak légi taxiknak, hanem üzlethelyiségeknek, éttermeknek is otthont adnának. Többmodulos megoldások autópályákat kötnének össze az adott város forgalmi csomópontjaival.
Leegyszerűsítve: repülőterek kifutópálya nélkül, míg több modulból több taxi használatára alkalmas mega skyportok alakíthatók ki.
Kérdés, hogy hogyan jutunk el oda. Okostelefonon rendelünk egy Uber-kocsit, vagy tömegközlekedést használunk? Vajon az ingatlantulajdonosok mit szólnak mindehhez, engedélyezik-e a tetők használatát?
Egyelőre több a kérdés, mint a válasz, a koncepció pedig sci-fiszerű, de eredeti és izgalmas.