Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

A járvány összezavarta a gépitanulás-rendszereket

2020. május 22. - ferenck

Az április 12. és 18. közötti héten az Amazon.com-on a következő kereső kifejezések alkották a top10 mezőnyét: vécépapír, arcmaszk, kézfertőtlenítő, papírtörlő, Lysol spray, Clorox tisztítóeszközök, maszk, Lysol, bakteriális védelem elleni maszk.

Az emberek azonban nemcsak kutakodtak, hanem vásároltak is, mégpedig nagy mennyiségben. A maszkot keresők végül az Amazon 50 darabos új arcmaszk-csomagját vásárolták meg.

mlearning.jpg

Amikor beütött a Covid-19, korábban soha nem vásárolt dolgokat kezdtünk el venni. Drasztikus volt a váltás, kevesebb mint egy hét alatt kicserélődött az Amazon szokásos top10-je (telefontok, telefontöltő, Lego stb.).

A vásárlói szokások változásaiból jól lekövethető a járvány terjedése: az első lista tárgyai iránt Olaszországban kezdtek el érdeklődni, majd Spanyolország, Franciaország, Kanada és az USA következett, nem sokkal mögöttük az Egyesült Királyság és Németország.

mlearning0.jpg

Nem várt áldozata is lett a pandémia nyomán kialakult káosznak és bizonytalanságnak: az online viselkedésünk értelmezésére programozott gépitanulás-rendszerek.

Az Amazon termékajánló algoritmusa például komolyan küszködik az új életstílussal, egyszerűen nem tud vele mit kezdeni. Ezeket a rendszereket új adatokhoz fejlesztik, viszont általában annyira nem elég robusztusak, hogy olyan drámai mértékben alkalmazkodjanak, ahogy kellene.

Egy hitelkártya-csalások detektálásával foglalkozó cégnek például meg kellett buherálnia az algoritmusát, hogy figyelembe tudja venni a kerti felszerelések és a szerszámok iránt gyorsan megnőtt érdeklődést. Egy online kiskereskedő megállapította, hogy mesterséges intelligenciája az aktuális eladásokhoz többé nem kapcsolódó készletet rendelt. Egy másik MI hírek érzelmi elemzésén alapuló befektetéseket ajánlott a járvány előtt, aztán az általában negatív attitűd teljesen összezavarta.

„A helyzet teljesen képlékeny. Múlt héten a vécépapírt próbáltuk optimalizálni, most viszont mindenkinek puzzle vagy tornafelszerelés kellene” – jelentette ki Rael Cline, az algoritmikus piacelemző Nozzle vezérigazgatója.

Egyes cégek manuálisan toldozgatják, foldozgatják algoritmusaikat, mások szerint viszont eljött az új lehetőségek, a minőségjavulás kora. Egy ilyen járvány tökéletes kezdet jobb gépitanulás modellekhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr8415694234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.05.23. 08:32:30

Hú, szürnyű, mindmeghalunk!:)

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2020.05.23. 09:36:41

"Egy hitelkártya-csalások detektálásával foglalkozó cégnek például meg kellett buherálnia az algoritmusát, hogy figyelembe tudja venni a kerti felszerelések és a szerszámok iránt gyorsan megnőtt érdeklődést.."

Nem nagyon értem, mi köze a mondat első felének a másodikhoz. A maszkok iránt megnőtt érdeklődés nem zavarta az algoritmust, csak a gereblye iránti? Amúgy meg nem mindegy egy hitelkártyacsalással foglalkozó cégnek, mit vesznek az emberek?

steery 2020.05.23. 11:17:28

1. Létezik olyan vásárló, aki egy mesint termékajánlatai alapján vásárol, ahelyett, hogy azt venné meg, amire a saját józan paraszti esze alapján szüksége és pénze van?
2. Létezik olyan kereskedő, aki egy mesintre bízza a készlet megrendelést?
3. Létezik olyan befektető, aki egy hír érzelmi alapú elemző mesint tanácsai alapján fekteti be a pénzét?
Amikor ilyesmikről olvasok, az jut eszembe, hogy minél okosabbak lesznek a mesintek, az emberek annál jobban elbutulnak. Az emberi és gépi észnek nem fordítottan arányosnak kéne lennie, hanem egyenesen arányosnak ahhoz, hogy működhessen a világunk.

turbooo 2020.05.23. 13:15:36

@steery: Jol latod. A ket entitas egyesitett intelligenciaja allando. Csak az arany valtozik eppen jelenleg. Hogy mi celbol, azt hagyjuk most :)

Matyika Ápolója 2020.05.23. 13:53:01

@steery: "Létezik olyan vásárló, aki egy mesint termékajánlatai alapján vásárol"

Igen, én pl. a Steamen, ami egy online szgépes játék áruház. A "mesint" jobban átlátja, hogy engem pl. a 4x körökre osztott hardcore stratégia játékok érdekelnek, amik lehetnek régebbiek és kevésbé népszerűek is, és egyből tud ilyeneket ajánlani ahelyett, hogy nekem kellene átnyálazni mindig a napi 600 új játékot. Ráadásul a "mesint" olyan infókkal is rendelkezik, hogy én pl. melyik korábbi játékkal mennyit játszottam, és ez alapján is tud szűrni meg rangsorolni. Baromi kényelmes, és jókat ajánl.

Sztem főleg olyan esetekben van értelme, mikor baromi sok lehetőség van egy terméktípusból, ahol nyilvánvalóan lehet tudni a preferenciáidat. Nyilván ha locsolócsövet akarsz venni, és rollert ajánl, akkor annak nincs haszna.

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.05.23. 16:01:11

@Hujber Tünde: Nem sikerült felfognod. A hitelkártya-csalást detektáló algoritmus azon alapul, hogy valaki valami szokatlant vesz. EZ most nagy tömegben fordult elő. Sikerült felfogni?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.05.23. 16:03:27

@steery: Mindháromra igen a válasz. 1) Olyan szinten racionális, hogy ha egyszer a reklám hatására jut eszedbe, hogy jó lenne neked valami, akkor racionális. 2) Racionális, de vakon megbízni benne nem az, illetve ha valaki bevállalja, akkor vannak ilyen hibák. 3) Is racionális, nyilván adott hibarátával.

Vn még valami, amit nem értesz, te igenhülye?!

math0 · http://ateistaklub.blog.hu 2020.05.23. 16:05:30

@steery: 1) Olyan szinten is racionális, hogy régóta akartál már venni egy valamit, de túl drágának találtad, és nem vetted meg, és a reklám most feldob egy jó árat.