A Google és valamikor a Google-hoz tartozott cégek anyavállalata, az Alphabet Loon projektjének keretében hélium léggömbökkel juttatják el nehezen megközelíthető térségekbe a vezeték nélküli internetet. A 2010-es évek elején kezdték, a Loon 2018-ban lett nyereséges leányvállalat.
2017-ben a Maria hurrikán tombolása után Puerto Ricón, majd egy 2019-es masszív perui földrengést követően biztosított sürgősségi internet-hozzáférést. Egyetlen léggömb többezer személyhez juttatja el 80 négyzetkilométeres területen a világhálót.
A léggömbök ezentúl mesterséges intelligencia segítségével fognak navigálni a magasban.
Az Alphabet szakemberei megerősítéses tanulást alkalmazva fejlesztették a járműveket céljukhoz közelebb vezető, útvonalukon tartó autonóm irányítórendszert. Az MI-nek köszönhetően a kézileg kódolt elődhöz képest, csökken az energiafogyasztás.
Az algoritmus Kenya felett vezérli a Loon flottáját; a cég ott indította első ezirányú kereskedelmi szolgáltatását. A széljáráshoz igazodó léggömböknek a gépi tanuló algoritmus szabja meg, mikor ereszkedjenek le, szálljanak fel, vagy ne végezzenek semmiféle vertikális mozgást.
A kutatók európai központ középtávú időjárás-előrejelzéseinek adatsorán úgy módosítottak, hogy a rendszer nagyobb számú szél-forgatókönyvet generáljon. A léggömb repülését, a mozgás fizikai paramétereit modellezték, és a két adatcsoportot összekötötték egymással.
A modell gyakorlásához és fejlődéséhez szimulációt dolgoztak ki. Amikor a léggömb a bázisállomástól 50 kilométeren belül volt, a modell megkapta a maximális jutalmat, amit minden 100 kilométernél megfeleztek. 50 kilométeren belül még megbízható a kommunikáció, a jelek küldése és fogadása. Minél távolabb kerül a léggömb, annál problémásabb az érintkezés.
A fedélzeten lévő műszerek a léggömb aktuális földrajzi helyzetére és az útirányra vonatkozó szél-adatokat táplálnak a modellbe, amely felbecsüli az ottani feltételeket, feldolgozza a közeli léggömbök időjárási adatait, és az adatsor alapján előrejelzéseket készít.
A teszteken az új rendszer 7 százalékkal pontosabban tartotta az irányt, mint az előző, miközben 4 wattra csökkent a napi energiafogyasztás.