A Google kisszámú független hírügynökséget gyűjtött össze generatív publikációs eszközeinek egyéves tesztelésére. A mostani rendszer külső weboldalakat olvas, majd cikkeket hoz létre belőlük, amelyeket a szerkesztők átdolgozhatnak, megjelentethetnek.
A nagyvállalat elvárása, hogy a rendszert használva, naponta három cikket, hetente egy hírlevelet írjanak, havonta egy marketingkampányt bonyolítsanak le. A kimenetet nem kell MI által generált tartalomként megjelölniük. Ellenszolgáltatásként a kiadók évi tízezer dollárt meghaladó juttatást kapnak.
A kiadók az olvasók számára érdekes anyagokat közlő weboldalakról (kormányzati oldalak, híroldalak stb.) listát készítenek, és ha az indexelt oldalak valamelyike új anyaggal áll elő, a rendszer értesíti a kiadót.
A kiadó választása alapján, nem azonosított generatív modell összefoglalja a tartalmat. A forrással való hasonlóság alapján színekkel kódolja a kimenetet: ha sárga, akkor kb. szószerinti másolás történt, ha kék, akkor hasonló az anyag, a piros pedig a forráshoz legkevésbé hasonló mondatokra vonatkozik.
A generált szöveget megjelenés előtt humán szerkesztő nézheti át.
A pilot program a Google Hírek kezdeményezésének (Google News Initiative) része. A program keretében a nagyvállalat médiaírásbeliség-programokat, tényellenőrző és digitális publikálóeszközöket biztosít a hírügynökségeknek.
A cég tavaly olyan hírügynökségeknek mutatta be a Genesis nevű eszközt, mint a The New York Times, The Washington Post és a The Wall Street Journal. Az új rendszerhez hasonlóan, Genesis is nyilvános információkat tanulmányozva generált új híreket. Ezen kívül főcímeket és különféle írói stílusokat javasolt. A megfigyelők tavaly is, és most is attól tartanak, hogy a Google esetleg a hírügynökségek megkerülésére használja majd fel a rendszereit, és hírösszefoglalókat tesz közzé közvetlenül a keresési eredmények között.
Az ilyen partnerségek, mindkét fél, a Google és a kiadók számára egyaránt hasznosak lehetnek.
A Google megtudja, mire van szükségük a kiadóknak, hogyan állja meg a helyét a határidők és a közönség miatti nyomás mellett a hírek előállítására kidolgozott generatív modell. A kiadók későbbi súlyos kritikák elkerülésében segítő tapasztalatokra tehetnek szert. Több ismert híroldal (CNET, Gizmodo, Sports Illustrated) követett már el komoly hibát, amikor mesterséges intelligencia is részt vett a hírkészítésben.