Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

A mesterséges intelligencia elsősorban barátságos legyen

2021. július 27. - ferenck

Kutatók sokat vitáznak arról, hogy milyen legyen egy mesterségesintelligencia-rendszer, fejlesztésekor mely tulajdonságaira figyeljenek leginkább, hogyan viszonyuljon az emberhez, környezetéhez, miként kommunikáljon a Homo sapiensszel.

Egy új tanulmány érdekes adatokat szolgáltat a vitához. 

A felhasználók a melegséget előnyben részesítik a képességekkel és kompetenciákkal szemben, ez a jegy minden másnál fontosabb – derül ki az Israel Institute of Technology (Technion) friss felméréséből.

ai_warmth.jpg

A felsőoktatási intézmény júniusban megjelent anyagát több mint 1600 személy részvételével készítették, és a 2021-es Emberi tényezők számítógépes rendszerekben konferencián ismertették.

Melegségen a rendszer észlelhető szándékait, irányultságát értik. Az utóbbi néhány év több szabályozási törekvésére rímel, azaz olyan tulajdonságok tartoznak ebbe a kategóriába, mint a barátságosság, a segítőkészség, az őszinteség, a megbízhatóság és a moralitás.

Ezek a jegyek együtt határozzák meg az MI viszonyát az emberhez, és a potenciális felhasználók számára fontosabb a hozzánk fűződő kapcsolat, mint a rendszer bármely nagyszerű képessége.

Egy, a fogyasztó számára épített, „melegszívű” mesterséges intelligenciával még akkor is jobban szimpatizálunk, ha az sokkal kevesebb adaton gyakorolt, mint a mai csúcskategóriás gépitanulás-algoritmusok. Hiába dolgoznak ki nekünk egy, szuperfejlett mesterséges ideghálókkal működő rendszert, ha nem érezzük benne a melegséget, kevésbé fogunk szimpatizálni vele.

A felmérés készítői olyan mesterségesintelligencia-alkalmazásokra összpontosítottak, mint például a navigációs appok, a keresőmotorok és az ajánlórendszerek. Ez a megközelítés ellentétes a témában végzett többi kutatáséval, mert azok elsősorban virtuálisan vagy fizikailag jelenlévő rendszerekkel, például velünk beszélgető online botokkal (chatbot), ágensekkel vagy robotokkal foglalkoznak.

Az eredményekből kiindulva, a tanulmány szerzői szerint a fejlesztőknek a rendszer e tulajdonságát is kommunikálnia kell, jobban kell kommunikálnia a potenciális felhasználók felé.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr4516625356
süti beállítások módosítása