Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Gyurmáznak a robotok

2022. július 08. - ferenck

A play dough különleges mechanikai tulajdonságokkal rendelkező gyurma, és már egy kétéves gyereknek is könnyű formákat gyúrni belőle.

Robotoknak viszont nehéz. A gépek egyre inkább boldogulnak merev tárgyakkal, puha, rugalmas szerkezetű, módosítható dolgok viszont komoly kihívást jelentenek számukra. A feladatot tovább bonyolítja, hogy ha egy elemet elmozdítunk, az valószínűleg a többire is hatással van.

robot_gyurma.jpg

Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) és a Stanford kutatói nemrég robotokkal gyurmáztattak. A vizuális inputból közvetlenül tanuló rendszert fejlesztettek, a kétujjas markolóval felszerelt gép ezen a RoboCraft nevű rendszeren alapul, ez teszi lehetővé, hogy lásson, szimuláljon és átformáljon gyurmadarabokat.

A rendszer megtervezi a gép viselkedését, hogy például különböző betűket, köztük soha nem látottakat is kihozzon az anyagból. A teszteken mindössze tíz perc adatból történő tanulás után ugyanúgy, alkalmanként jobban teljesített, mint amikor ember távirányította.

robot_gyurma0.jpg

Ezek az ismeretek fontosak a komplex ipari környezetben vagy lakásban folytatott interakciókhoz, például szushi sodrásához, vagy kerámiázáshoz. Ruhák és kötelek elmozdítása már egyre jobban megy, de gyurmával vagy tésztákkal nem tudnak mit kezdeni.

A gép agya, RoboCraft előrelépést jelent.

Puhább anyagoknál a hatékony modellezés és tervezés előtt a teljes szerkezetet figyelembe kell venni. A képek apró részecskékből álló gráfokká alakításával, algoritmusokkal összetársítva, RoboCraft gráf-alapú ideghálóval működik, és pontosabb előrejelzéseket készít az anyag formaváltozásairól.

A tárgyakra kifejtett erőt, nyomatékot és a dinamikát szimulátorral modellezték, és próbálták megérteni. RoboCraft viszont csak vizuális adatot használ, működése három részen alapul, azokkal formálja valamivé, például R betűvé a puha anyagot.

Az első az érzékelés, azaz megtanul látni. Kamerák gyűjtik a képi adatokat, majd az idegháló részecskeadatokon gyakorolva sajátítja el tárgyak dinamikájának, mozgásának a szimulálását. Ezt követően algoritmusok segítik a robotkar mozgásának kidolgozását, formák kialakítását.

A távolabbi tervek között a háztartási munkába történő besegítés is szerepel.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr4417876607
süti beállítások módosítása