Az MI lehetővé teszi podcastok tömeges gyártását, ma már teljesen virtuális házigazdákkal. A trend felforgatja a törékeny üzleti modellen alapuló, még nem teljesen kibontakozott szektort.
A Google alig több mint egy esztendeje indította el az első, dokumentumokból és más inputokból műsorokat készítő tömegpiacra szánt podcast-generátort, az Audio Overview-t. Hatására startupok (ElevenLabs, Wondercraft stb.) sokasága kezdett el foglalkozni a területtel.

Nincs stúdió, nincsenek mikrofonos emberek, sőt, felvétel sincs, de az MI-podcast mégis élénk, viccelődnek is benne. Mindegy, mi a téma, mert egyetlen kattintással érdekes anyag generálható.
Az alig kétéves Inception Point AI mindössze nyolcszemélyes csapattal dolgozik, de az MI-nek köszönhetően kb. heti háromezer podcast a termés. Mivel egy-egy epizód gyártási költsége csak egy dollár, szűk húsz hallgató elég a profithoz. Az automatizációval csökkent a hirdetési felületek értékesítési küszöbe: korábban többezer letöltés kellett, ebben a rendszerben ma már tucatnyi hallgató is bevonzza a reklámozókat.
Az Inception minden epizódban megemlíti az MI-t, amely csak elenyésző hallgatói lemorzsolódást eredményez. Ha a hallgatóság szereti a (mesterséges intelligencia) házigazdát és a tartalmat, nem érdekli őket, hogyan készítették – véli a startup.
A podcast-özönben viszont egyre nehezebb a függetlenek dolga, Google- vagy Apple-léptékű promóciós költségek nélkül komoly probléma követőket találniuk. A műsorkínálat folyamatos növekedésével pedig csökken a nem MI-podcastok reklámbevétele. Ráadásul a három piacvezető (Apple, Spotify, YouTube) nem követeli meg az alkotóktól, hogy feltüntessék, ha MI készítette az anyagot. Ugyanakkor szakmai vélemény, hogy a streamingóriások hatástalanok a niche tartalmak és a célközönség összekapcsolásában.
Az iparág régi motorosai szkeptikusak az új módszer tömeges befogadásával szemben. De még ha a hallgatók ízlése nem is változik meg jelentősen, az MI generálta anyagok túlkínálata komoly hatással lehet a médiumra, és a független podcastok nagy többsége aligha tud majd talpon maradni.
Meddig lesz még értelme a megkülönböztetésnek? Egyre közelebb vagyunk ahhoz a ponthoz, amikor valamilyen szinten már mindenben lesz MI. Talán az általa generált szintetikus hangú anyagokból új műfaj alakul ki. Kérdés az is, hogy meddig lesz szükségünk húsvér személyekhez kötni podcastokat.










