Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Megtanulhatja-e úgy a nyelvet egy robot, mint a gyerekek?

2018. november 13. - ferenck

Amikor gyerekként beszélni tanulunk, senkit nem izgat, hogy elmagyarázza nekünk a főnevek és az igék közti különbséget, mondatbeli elhelyezésüket stb. A komputereket mégis így tanítjuk ahhoz, hogy megértsék a nyelvet.

Szavak szerkezetét és jelentését elmagyarázó jegyzeteket fűzünk mondatokhoz, majd ezeket a mondatokat használjuk mondattani (szintaktikai) és jelentéstani (szemantikai) elemzőrendszerek gyakoroltatásához. Az elemzők hangfelismerőket, például az Amazon Alexáját segítik a természetes nyelv megértésében. A folyamat egyrészt időigényes, másrészt kisebb nyelvek estében különösen sok a nehézség.

nyelvtanulas.jpg

Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) Számítástudomány és Mesterséges Intelligencia Laboratórium (CSAIL), valamint az Agyak, Elmék és Gépek Központ (CBMM) kutatói új módszert dolgoztak ki elemzők gyakoroltatásához. Gyerekek nyelvtanulását utánozva, a rendszer videókat figyel meg, a szavakat előre felvett cselekvésekhez és tárgyakhoz társítja. Így talán könnyebb a tanulás és a gyakorlás, és javulhat az ember-robot interakció.

Például ilyen elemzővel rendelkező robot környezete megfigyelésével jobban megérthet szóbeli utasításokat, ráadásul még akkor is, amikor az utasítások egyáltalán nem világosak.

nyelvtanulas0.jpg

Rendszerüket szemantikus elemző és gépilátás-komponens összekombinálásával hozták létre. A gépilátás-elemet betanították, hogy tárgyakat, embereket és cselekvéseket ismerjen fel videókon.

A következő lépésben emberi cselekvéseket ábrázoló 400 videós adatsort dolgoztak ki. A Mechanikus Török közösségi ötletbörze (crowdsourcing) platform felhasználói 1200 feliratot írtak a videókhoz; 840-et gyakorlásra és a rendszer finomhangolására, a maradékot tesztelésre használták.

Az elemző szavak és a videókon látható tárgyak, cselekvések társításával tanulja meg a mondatszerkesztést. Gyakorlás után videó nélkül is pontosan megmondja egy-egy mondat jelentését. Mivel feliratos videókkal könnyebb annotált mondatokat generálni, ezzel a módszerrel leegyszerűsödik az elemzőrendszerek betanítása.

Az új megközelítés más szempontból szintén hasznos lehet, segítségével jobban megérthetjük, hogyan sajátítják el a gyerekek a nyelvet.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr314364575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása