Az IBM Research és a németországi székhelyű, globális „illatgyártó” Symrise együttműködésének eredményeként Brazíliában már megvásárolható a világ első mesterséges intelligencia által fejlesztett parfümje. (A Symrise ügyfelei között olyan vállalatok szerepelnek, mint az Estee Lauder, a Donna Karan, az Avon, a Coty stb.)
David Apel parfümkészítő az IBM Philyra MI-jével dolgozott együtt, a brazil O Boticario kozmetikai cég volt a megrendelő. A terméket a dél-amerikai országban június 12-én tartott Valentin napra dobták piacra.
1300 illat „építőelem” (szintetikus illatok, virág-, moha-, fűszer- és gyümölcskivonatok) állt a parfümös rendelkezésére. A Symrise adatbázisában az anyagok különböző kombinációiból összeállított 1,7 millió formula szerepelt, amelyeket megosztottak az MI-vel.
Philyra a nemek, korcsoportok és országok szerinti eladásokról is kapott információkat, majd mélytanuló algoritmussal elemezte az adatokat, és a kulturális előítéletektől, személyes preferenciáktól mentes, az anyagokkal semmiféle kapcsolatban nem álló, szagérzékeléssel nem rendelkező rendszer korábban ismeretlen lehetőségekkel is előállt. Az ok: az algoritmus nemcsak a programozás alapján cselekszik, hanem magától tanulja meg a különféle összetevők kombinálását, köztük olyan variációkat is, amelyeket ember soha nem képzelt még el.
Három változatot készítettek a parfümből: az elsőt az MI teljesen önállóan, a másodikon Apel finomított, a harmadik Philyra javaslatát figyelembe véve, inkább a parfümös munkája volt.
Mindhármat szakértők tesztelték, és döntő többséggel az MI önálló munkáját tartották a legjobbnak. Végül „inkább női” (Egeo ON Me) és „inkább férfi” (Egeo ON You) változatot is létrehoztak belőle, de az O Boticario a vevőre bízza a választást. A parfüm gyümölcsök, virágok, fák, karamell és még sűrített tej illatát (is) kombinálja egybe.
Mesterséges intelligenciát alkalmazó más szektorokhoz hasonlóan, a parfümiparban is rögtön felvetődött az emberi munkaerő jövője. Apel fenyegetés helyett együttműködő partnert lát az MI-ben. Szerinte az előítéletektől mentes gépek sokat segíthetnek a kreativitást akadályozó korlátok felszámolásában, és új ötleteket adhatnak. Másrészt drasztikusan lerövidítik új illatok négy hónaptól akár öt évig tartó kidolgozási folyamatát.
A parfümkészítés művészet és tudomány is. Az ember érzelmi intelligenciája miatt egyelőre előnyben van az MI-vel szemben, és amíg nem lesz számottevő változás ezen a területen, a gépek inkább kiegészítik, javítják a humán szakemberek munkáját.