A tokiói SE4 robotszoftver fejlesztő cég (a Universal Robots ipari projektje) Squeetie nevű új építőipari robotjai emberi mozdulatokat, ásást és tárgyak (valódi kőkockák) egymásra rakását utánozva tanulnak bele a munkába. Az SE4 hardver helyett a gépekkel folytatott kommunikációt segítő szoftverre összpontosít.
Pavel Savkin főmérnök elmesélte az első kísérletet, amikor a robot utánozta a mozdulatait, és befejezte a kotrógépnek tartott manuális bemutatót. A szoftverfejlesztésben ő is részt vett, a robot pedig mozdulatról mozdulatra sikeresen lemásolta a tevékenységét.
„Mintha valami élő lett volna ott, pedig tudtam, hogy én vagyok” – nyilatkozta a kutató.
A júliusi Los Angelesi SIGGRAPH konferencián egy másik szakember, a VR (virtuális valóság) headsetet viselő, a mozdulatokat kézi kontrollerrel betanító Nathan Quinn tartott bemutatót.
Amikor Quinn a 3D-s virtuális térben kőkockákat mozdított el, a szoftver a valóságban történő kivitelezéshez szükséges utasítássort tanult meg. Távépítkezésnél a robotokkal valahogy kommunikálni kell a feladatokat. Bevett, hogy egy számítógépnek lemásolják, csakhogy ezúttal többről, nagyobb kihívásról van szó – távoli tárgyakat kell valósidőben megmozgatni.
Dinamikus környezetben a közeg változásaira vonatkozó visszacsatolásokra is szükség van, amit ezúttal a gyártásban, az egészségügyben és a hadi iparban már alkalmazott VR és AR (kiterjesztett valóság) technikákkal oldottak meg.
Savkin elmondta, hogy ásó- és építő robotflottájuk egy szép napon a Marson is dolgozhat. Jelenleg a földi operátor és az űrben tartózkodó gépek közti kommunikációs késések és hatásaik minimalizálásán munkálkodnak. Másrészt, sikeres kommunikációhoz a robotnak a földi utasításoktól félig vagy teljesen függetlenül kellene működnie.
Az SE4 a gépi autonómia és az emberi irányítás ideális arányát próbálja meghatározni. A robotoknak ezért tanítják meg mikromozdulatok logikai egységekbe csoportosítását, csoportokon belüli, csoportok közötti kapcsolatok megítélését.
Ezen a ponton válik kitüntetett jelentőségűvé az SE4 Szemantikus vezérlés szoftvere. A robot leszkenneli környezetét, a nyers adatokat eljuttatja az operátorhoz, a körülötte lévő objektumokat és jelentésüket viszont nem tudja azonosítani.
A humán operátor ekkor annotálja, felcímkézi az objektumokat, jelentést társít hozzájuk. Segít a robotnak, hogy az építkezés megkezdése előtt értelmezze az ottani tárgyakat.
A változó környezet megértése fontos, de csak kezdeti lépés az MI tényleges függetlensége felé.