Gépitanulás-szakértőkből ugyan nagy a hiány, de a mesterségesintelligencia-startupok ennek ellenére népszerűek, egyre nagyobb tempóban veszik meg őket, és a szigorú értelemben vett technológiai szektoron kívüli területekről is szép számban érkeznek vásárlók.
A szakterületen érintett cégek adatbázisaihoz hozzáférő, elemzéseket készítő CB Insights gépi intelligencia platform szeptemberi beszámolója alapján augusztusig annyi MI-céget adtak el, hogy az idei akvizíciók várható száma valószínűleg minden eddigi (mért) évet felül fog múlni.
2010 óta átlagosan évi 38 százalékos növekedés tapasztalható.
A beszámoló egyik érdekes megállapítása, hogy az infokom-óriások átlagosan több céget vásárolnak fel, az akvizíciók nagy része azonban mégis a kívülállókhoz köthető.
A legnagyobb portfolióval az Apple rendelkezik, 2010 óta 20 mesterséges intelligencia-startupot vett meg, köztük olyanokat is, mint az almás készülékek népszerű funkciói közé tartozó, mindenki által ismert Siri és FaceID mögötti vállalkozásokat.
Az Amazon, a Facebook, a Google, a Microsoft és az Intel szintén jelentős felvásárlásokat jegyez, 2010 óta mindegyik legalább 7, gépi látással, természetesnyelv-feldolgozással, beszédfelismeréssel stb. foglalkozó céghez jutott hozzá.
Az outsiderek csapatát olyan nagyágyúk fémjelzik, mint a mezőgazdasági gépeiről, főként traktorairól ismert John Deere, valamint a MacDonald’s és a Nike. Nagyütemű felvásárlásaikat munkakörükbe tartozó tevékenységek, például termény-betakarítás, ügyfélszolgálat, leltározás finomhangolása és bővítése vezérlik.
A cégeket jó áron értékesítik, idén hét akvizíció haladta meg az 1 milliárd dollárt. Az utolsó áprilisban történt, a Roche Holdings gyógyszerészeti óriás 1,9 milliárdért vette meg a rákelemzéssel foglalkozó Flatrion Health-t. (Az anyag nem közöl összesített éves költési számokat.)
A beszámoló tanulsága, hogy a gazdaságban egyértelműen nő a mesterséges intelligencia stratégiai értéke. Egyelőre még mindig csúcstechnológiai specialitás, viszont már túlnőtte az internet- és a szoftveripart, és mind több IT-től távoli területen alkalmazzák.