Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Játékos ideghálók

2019. október 28. - ferenck

Victor Ribeiro szoftvermérnök „Célozz és lőj” (Aim and Shoot) lövöldözős játéka célját és kivitelezését illetően egyáltalán nem forradalmi, viszont jól szemlélteti napjaink mesterségesintelligencia-forradalmát.

Tanuló és szintről szintre haladva egyre veszedelmesebbé váló ideghálókkal viaskodunk, amelyek egyben azt is szemléltetik, hogy milyen agyi potenciállal rendelkezünk.

ideghalo_jatek0.jpg

A leegyszerűsített online játék bemutatja a szimulált ideghálók gyors tanulását az általunk adott inputokból. Nem kell telepíteni, a böngészőből játszunk, apró pont-vonal figurák vagyunk fegyverrel, és körülöttünk is hasonló pontokat, vonalakat látunk, szintén fegyverrel.

A mesterséges intelligencia által irányított, zombikat, alieneket és hasonlókat megjelenítő ellenségek kezdetben nem lövöldöznek, mert az önvédelemhez is ostobák, csak mi, a humán játékosok tüzelünk, eleve ez a cél, az emberiséget kell megmentenünk.

Rendkívül egyszerűek a szabályok: a 2D térben bármerre mozoghatnak, bármilyen irányba elfordulhatnak, és lőhetnek is. Ránk ugyanezek a paraméterek vonatkoznak, csak mi azonnal tudjuk is, hogy mit és miért teszünk.

ideghalo_jatek.jpg

Az innováció a játékmenetben rejlik. Ribeiro úgy dolgozta ki az ellenséges entitásokat, hogy az idegháló minden kör után összekombinálja a két legjobban teljesítő adottságait, eggyé válnak, aztán ismét, és ismét, genetikus algoritmusként fejlődnek a „tökélyig.”

Eleinte nem lövöldöznek, lépésről lépésre sajátítják el tőlünk, hogyan kell, és közben egyre hatékonyabbá válnak. Fejlődésük nem a programozás eredménye, hanem tanulnak a humán játékostól.

A kereszteződések újabb generációi mind jobban kihasználják az idegháló mintázatelemző képességét. Az eredmény: az elején célozni sem tudtak, aztán nagyon hamar tökéletesen elsajátítják a lövöldözés művészetét. Az idegháló a hatodik szinten jut el odáig, hogy „megérti”: a gamer lelövése a siker, és végül legyőzhetetlenné válik.

Közben a játékos is tanul, ami általában arra elég, hogy eljusson a hatodik szintig.

Ribeiro korábban a klasszikus Space Invaders új változatával hívta fel magára a figyelmet. A játék genetikus algoritmust használva fejlődött, a végén egyre eredményesebb ellenségek viaskodtak a gamerrel.

Mindkét játék jól illusztrálja a mai MI-k tanulását, hogy hogyan találják meg egy-egy probléma, ezúttal a játékos lelövésének leghatékonyabb megoldását.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr9315265128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása