Az Nvidia éves fejlesztői konferenciáján bejelentett újgenerációs, Blackwell nevű grafikus feldolgozóegységei (GPU) vállalati felhasználásra készültek. Az RTX 50 sorozathoz tartozó GPU-k valószínűleg valamikor a következő év során kerülnek kereskedelmi forgalmazásba.
A mostani H100-hoz képest frissítésnek, de nem drasztikus előrelépésnek tűnő B200 GPU 208 milliárd paraméteres, architektúrája a TSMC 4NP csomópontján alapul, amit persze jelentősen fel is turbóztak. Mivel az Nvidia Ada Lovelace GPU-i a TSMC hasonló, 4N-jével épültek, az újhoz egyedi (4NP) változatot használtak.
A nagyvállalat GPU-i a mesterségesintelligencia-forradalom, a generatív MI motorjának számítanak, az Egyesült Államok és Kína közötti chipháború legdrasztikusabb intézkedései ezeket a szerkezeteket érintik. Összességében az Nvidia technológiái nélkül az MI nem tartana ma ott, ahol.
A Blackwellt több paraméter teszi különlegessé.
Az első a két GPU-meghajtót 10 TB/s sebességű összeköttetésen keresztül összekapcsoló egyedi 4NP-folyamat. A második a frissített Transzformer Motor.
Az Nvidia szerint az architektúra az utolsógenerációs Ada Lovelace modellméretének a dupláját kezeli, és támogatja az új 4 bites lebegőpontos utasításkészletet.
Vállalatok számára ötödikgenerációs NVLink teszi lehetővé, hogy egyetlen flottában 576 GPU-t csatlakoztassanak. Az Nvidia több MI-biztonsági és más funkciót is használ, hogy adatközpontja számára garantálja a maximális üzemidőt.
A cég elárulta, hogy a B200 dekompressziós motorral is rendelkezik, ami ugyan vállalati tevékenységre összpontosít, viszont egy ilyen dedikált hardver játékok esetében is komoly különbséget képes elérni – márpedig a grafikus feldolgozóegységeket eredetileg nem a mesterséges intelligenciához, hanem játékokhoz találták ki. Ha a motort az Nvidia átviszi a játék GPU-ira, és támogatja a megfelelő formátumokat, óriási változások jöhetnek a játékiparban is.