A legendás játéktervező John Cormackot, többek között a Doom és a Quake „atyját” 2013-ban a virtuális valóság (Virtual Reality, VR) technológiák zászlóshajója, az Oculus főmérnökévé nevezték ki. Akkoriban úgy látta, hogy a VR hamarosan mainstreammé válik, szakemberek 2016-ra datálták a nagy áttörést.
Sokak optimizmusát növelte, hogy a Facebook 2014-ben felvásárolta az Oculust. A virtuális valóságból azonban nem lett fősodor, nem szaladgálnak jellegzetes sisakos emberek az utcán.
Cormack tavaly hátralépett, az Oculusnál már csak „tanácsadó főmérnök”, egyébként mesterségesintelligencia-kutatással foglalkozik.
A napokban nyilatkozott a virtuális valóságról, és elmondta: meglepődött, hogy a Facebook nem használta ki a Covid-19 miatti karantén hónapjait, lényegében alig próbálkozott a VR elterjesztésével. Pedig a lehetőség adva volt, hiszen a fél világ otthon ült, és unatkozott.
Sem Zuckerberg cége, sem az Oculus nem kísérletezett, holott kockázat nélkül fejleszthettek volna remek minőségű appokat, valószínűleg rengetegen éltek volna velük.
„Még rosszabb, hogy az összes közösségi kísérletünket leállították vagy kinyírták. A Rooms, a Spaces, a közös nézelődés lehetősége és mások, mind megszűntek. Szinte végig karbantartották, nem lehetett használni őket” – nyilatkozta.
Az Oculus Rooms személyes terünk, otthonunk a virtuális valóságban, ahova barátokat hívhatunk sakkozni, tévét és filmeket nézni, játszani, appokat próbálhatunk ki együtt stb. Szobánk stílusáról és a bútorokról mi magunk döntünk, a falat pedig a Facebookról letöltött fényképekkel díszíthetjük ki. A Spaces a VR és a Zoom, a Skype, a Hangouts stb. keveréke – nagyon úgy tűnik, hogy volt…
Az Oculus Venues 2.0 segítségével VR-koncerteken, sporteseményeken, színházban és más rendezvényeken vehetünk részt. Egyelőre nem hibátlan, de legalább működik, viszont a médiakampány elmaradt, még kihasználatlan.
Cormack szerint a Facebook óriásit hibázott azzal, hogy nem összpontosított eléggé a technológiára, a koronavírus-járvány miatt a virtuális valóságnak kedvező speciális körülményekre. Szerinte a VR-re kellett volna fókuszálniuk, ezzel szemben, elmondása alapján, senki nem akart változtatni a beütemezett munkamenten.