Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Új robottaxi a láthatáron

2020. december 22. - ferenck

A 2014-ben alapított és az Amazon által júliusban felvásárolt Zoox új típusú önvezető autóval állt elő. A vállalat az Amazon robotjármű portfoliójának nem egyeduralkodója, hanem csak fontos része, mert az infokom óriás az Aurora és a Rivian startupokba szintén komoly összeget fektetett.

A cég első, teljesen elektromos és értelemszerűen humán vezető nélküli szerkezete újabb lendületet adhat az autonóm járművek piacának. Szükség is van rá, mert sokévnyi kutatásfejlesztés és rengeteg beruházás után, egyelőre távol vagyunk attól, hogy robotvezetők helyettesítsék az embert. Jelenleg csak viszonylag kicsi, nagyon jól feltérképezett környezetekben tartják elég biztonságosnak őket. A cégek sorra vonták vissza grandiózus korai ígéreteiket, manapság a nyílt utakon történő biztonságos vezetés mellett a közbizalom elnyerése a legfőbb cél.

robotaxi.jpg

Az EasyMile 2017-ben kezdte szolgáltatását; repülőterek környékén, egyetemi kampuszokon és ipari parkokban működik. A Waymo tavaly indította első autonóm taxiját, és csak Arizona fővárosa, Phoenix egyes részein érhető el. A Voyage most teszteli G3 robottaxiját, a kereskedelmi változat 2021 közepén debütálhat. 

A Zoox taxinak szánt gépkocsijában nincs vezetőülés, kormánykerék, gázpedál, csak négy befelé néző utas-ülés. Minden irányba tud menni; radar, lidar és kamerák segítik a navigációs és az ütközés-elkerülő rendszerét. Egyetlen töltéssel 16 kilométert tesz meg.

robotaxi0.jpg

Érzékelő-rendszere meghatározott vezetési területen belül lokalizálja az autót, csoportosítja a többi járművet, biciklistákat, gyalogosokat és más objektumokat. A gépi látásért felelős alrendszer gyalogosok sziluettje alapján osztályozza a viselkedésüket: babakocsit tolnak, telefonálnak, kiszállnak egy járműből stb. Ez a rendszer kézjelzéssel kommunikálja, ha meg kell állni, vagy ha tovább kell menni.

Az előrejelző rendszer a hamarosan megjelenő környezeti objektumokkal foglalkozik, míg a tervező és az irányítórendszerek a navigációra vonatkozó döntéseket hoznak, például a sebességről vagy a sávváltásról.

Ha a jármű nehéz helyzetbe keveredik, távoli humán operátor új útvonaljavaslattal vagy akadályok újracímkézésével segíthet rajta. A fejlesztők ezekkel a szituációkkal folyamatosan bővítik az önvezető autó gyakorlására használt szimulációs környezetet, amellyel természetesen a jármű teljesítménye is javul.

A Zoox eddig San Franciscóban és Las Vegasban más gyártók autóiba integrálva tesztelte technológiáját, kereskedelmi szolgáltatása 2022-ben indulhat.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr3716351164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása