A kiadások csökkentése miatt sok iskola alkalmaz online beszélgető botokat (chatbot), a leckét osztályozó vagy a beiratkozást segítő mesterséges intelligenciát. A gépi értelem az osztálytermekben és az egyetemi kampuszokon is megjelent.
Az utóbbi években – a kritikus hangok ellenére – az MI-alapú rendszerek helyet követeltek maguknak az oktatásban, és a tendencia a jövőben erősödni fog. Ma már szinte mindenben segítik a diákokat.
Egyes amerikai egyetemeken a Kira Talent fejlesztőcég szoftvere személyiségjegyek, például a nyitottság, a motivációs szint vagy az idegességre, szorongásra való hajlam alapján pontozza a jelentkezőket, a végső döntést azonban emberek hozzák meg.
A felvett diákoknak a Georgia Állami Egyetemen chatbot küld bíztató üzeneteket. Az ausztrál Deakin Egyetem Genie nevű chatbotja figyeli, hogy mit csinálnak, és hol tartózkodnak a tanulók. Ha például valaki az ebédlőben szunyókál, figyelmezteti: foglalkozzon inkább a leckével.
A Dél New Hampshire Egyetemen a házi feladatokat és a tantermi aktivitást pontozó rendszert fejlesztenek, amely a beszédre és test-beszédre, az online feladatok megoldási idejére is figyel.
Az ElevateU „MI szövegkönyv” programjai a diák preferenciái, tevékenysége és reakciói alapján dolgozza ki az egyedi, személyre szabott tanulási élményt.
Egyesek szerint ezek a rendszerek hibás jegyeket adhatnak, előítéletesen dönthetnek, részrehajlók lehetnek, és más problémákat is okozhatnak.
Az MIT-n (Massachusetts Institute of Technology) megfigyelték, hogy például egy MI túl jó jegyeket ad kulcsszavakkal teletűzdelt dolgozatokra. Az Austini Texasi Egyetemen leállították a korábbi jó eredményeket elért diákokhoz hasonlóan teljesítőket túl jól, másokat pedig kevésbé előnyösen megítélő, azaz elfogult rendszert. A brit kormány tavaly búcsút mondott egy, a tanároknál 40 százalékkal rosszabb jegyeket adó algoritmusnak.
A negatív példák ellenére, a trend visszafordíthatatlan. A koronavírus-járvánnyal ráadásul egyre jobban terjed az online oktatás, több feladat automatizálódik, nagyobb szerephez jut az MI. Ezért fontos, hogy ezeket a rendszereket a legaprólékosabban tervezzék meg, mert ha rendeltetésszerűen működnek, akkor tényleg csökkentik a költségeket, és egyben növelik a tanulási élményt. Rengeteget segítenek a diákoknak, az embert azonban a legtöbb területen még nem helyettesíthetik.