Az Amazon első fizikai ruhaboltja készen áll arra, hogy a vásárlók automatizált öltözködési tanácsokat kapjanak. Az elektronikus kereskedelem nagyágyúja Los Angeles környékén fogja megnyitni még ebben az évben a „zászlóshajónak” számító létesítményt, az Amazon Style-t.
A kb. 2800 négyzetméter alapterületű üzletben ugyanúgy sorok, polcok stb. lesznek, mint egy hagyományos ruhaboltban, viszont a fogyasztók telefonjaikkal leszkennelhetik a QR-kódokat, hogy lássák a szín- és a méretválasztékot, és megtudják, melyiket ajánlják a gépitanulás-modellek. Minden egyes próbafülkébe tesznek érintőképernyőt, a vásárló ezek közvetítésével kérhet le ruhákat, hogy aztán magára is öltse azokat, és eldöntse: kellenek vagy sem.
Kutatási anyagokból egyébként máris átfogó képet kaphatunk az Amazon által elképzelt, mesterséges intelligenciák által irányított kiskereskedésről. A nagyvállalat visszautasította a tanulmányok kommentálását, nem nyilatkoztak arról, hogy valóban tervezik-e bevezetni a leírtakat, vagy mást akarnak.
A kutatások több egészen konkrét újításról írnak.
Az egyik modell idegháló segítségével megkeresi a ruhánkhoz passzoló tárgyakat. A vásárló például bepötyög egy inget és egy cipőt, a modell pedig kiválaszt, mondjuk, egy hozzájuk illő kézitáskát.
Egy másik modell szintén ideghálóval értelmezi a szöveg-kép párokat, majd megkeresi a hozzájuk kapcsolódó termékeket. A vásárló például kiválaszt egy képet egy ingről, de más színt kér az MI-től.
Egy harmadik modell a vásárló egészalakos fényképét alakítja át 3D modellé, majd generatív ellenséges hálózatokkal (GAN) generál képeket a kiválasztott ruhát viselő személyről.
Az Amazon tavaly nyitotta meg az első fizikai élelmiszerboltját, ahol a vásárló leveszi a terméket a polcról, és a pénztárral történő interakció nélkül kisétál. A kapuban gépilátás-rendszer azonosítja őt és a terméket, amelynek az árát automatikusan az illető számlájára terheli.
A ruhabolt ezt a koncepciót emeli magasabb szintre egy egyébként zsúfolt piacon. Az Amazon mesterségesintelligencia-szakértelme mindenesetre komoly előnyt jelenthet. Nincsenek egyedül, mert egyes cégek, mint például a Stitch Fix vagy a Wantable szintén alkalmaznak MI-t ruhaajánlásokhoz.
Ne kételkedjünk abban, hogy a gépi értelem komoly szerepet fog játszani a jövő divatjában.