A megszűnő sajtótermékek, az elbocsátások, a változó technológiai környezet, a Big Tech nyomulása, a hírek igazságtartalmába vetett, fokozatosan csökkenő bizalom, a dezinformáció drasztikus térnyerése, a mesterséges intelligencia generatív forradalma miatt az újságírás jövője most bizonytalanabb, mint volt valaha.
Jim Albrecht 2023-ig a Google hírökoszisztéma-termékek igazgatójaként dolgozott, tehát belülről ismeri a területet. Egy nemrégi cikkében írta, hogy a generatív MI alapjaiban írja át az újságírást, médiatartalmak fogyasztását.
Az internet elterjedése óta a médiaipar és a Big Tech folyamatosan keresési eredményeken, kompenzációs modelleken veszekedett, a sajtó közben néha még úgy is tett, mintha ők nem is lennének online, és nem használnák ki a világháló előnyeit. Az MI-vel azonban gyökeresen új helyzet állt elő: a generatív modellek képesek átfogalmazni és közölni híreket, úgyhogy a korábbi viták lassan értelmüket vesztik.
Miközben a kiadók civakodtak az infokom-óriásokkal, a nagy nyelvmodellek (LLM) csendben, de elképesztő tempóban fejlődtek. Az új technológiának köszönhetően belépünk abba a digitális világba, amelyben platformoknak nem kell már híroldalakra hivatkozniuk, mert egyszerűen átvehetik a híreket – magyarázza Albrecht. Van rá MI-algoritmusuk, chatbotjuk, ami átírja, és saját termékek között publikálja az információt.
A chatbotok a fogyasztók hírkereső és -értelmező eszközeivé válnak, így pedig a kompenzáció és az algoritmikus változtatások miatt értelmetlen bármit is tenni, mert az olvasók már egyáltalán nem érzik szükségét, hogy a kiadók oldalára látogassanak.
A médiaipar jelenlegi bevételi modellje nemcsak a feje tetejére állt, hanem össze is tört. Holott ez csak a kezdet. A mesterséges intelligencia által dominált média-ökoszisztémában például ki fog az információ felett döntőbíráskodni?
Albrecht gondolatai kapcsolódnak a New York Times OpenAI elleni – nyilvánvalóan évekig eltartó – peréhez, amelynek ítélete mind a hagyományos, mind az MI-sajtó számára precedensértékű lesz, fontos következményekkel. A NYT szerint az OpenAI az újság anyagait – zsurnalizmusát – használva hozott létre kompetitív terméket, az OpenAI nem így látja.
A csúcstechnológiák és főként az MI jóvoltából a Big Tech médiaszerepe is teljesen megváltozott. Platformjaik (Facebook, Google stb.) a tartalomlopás-vádakat eddig azzal hárították el, hogy csak segítenek a sajtónak a hírek terjesztésében. Ma viszont appjaiknak köszönhetően hirtelen tartalomgyártóvá váltak, pedig jelenlegi formájában az MI nem elég fejlett megbízhatóan szolgáltatni hiteles híreket, információkat. De ne legyenek kétségeink: a Big Tech át fogja venni ezt a szerepet.
A jövő médiaközegében különböző MI-ágensek kommunikálnak egymással és a felhasználókkal. Minden újság és hírügynökség saját chatbottal rendelkezik, a chatbotok saját, hihetetlen mértékben személyre szabott, kvázi alteregó MI-asszisztensünkkel érintkeznek, az infók pedig ezeken az asszisztenseken keresztül jutnak el hozzánk. Nemcsak az asszisztens, hanem az általunk fogyasztott hírek is abszolút a személyünkre lesznek szabva.
A digitális hírgazdaság új világának nyilván meglesznek a maga egyelőre megjósolhatatlan előnyei és kockázatai. Kérdés, mi marad meg a média ma ismert formájából.