Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Nem csak csalásra jó: mesterséges intelligencia az osztálytermekben

2025. július 24. - ferenck

Július nyolcadikán az OpenAI, a Microsoft és az Anthropic 23 millió dolláros partnerséget jelentett be az USA egyik legnagyobb tanár-szakszervezetével, az 1,8 milliós tagságú Amerikai Tanárok Szövetségével. Az MI Oktatás Nemzeti Akadémiája együttműködés keretében még több MI-t visznek be a K-12-es (középiskolás szintű) oktatásba. A tanárokat New Yorkban ismertetik meg az MI iskolai használatával (ahol a szövetség 200 ezer tagja él).

Egyes tanárok ellenállnak az MI-használatnak, többszázan nyílt levelet írtak alá július második hetében.

mi_iskolakban.jpg

A vállalatoknak nem lesz könnyű dolguk, mert a közvélemény negatív az MI oktatásban betöltött szerepével kapcsolatban. Egyénre szabottabb tanulást, gyorsabb és kreatívabb óratervezést, hatékonyabb osztályozást ígérnek. A kezdeményezés kritikusai viszont csak a profitgyarapító szándékot látják bennük.

Egy friss harvardi kutatás alapján gyerekek agyalásra, együtt gondolkodásra és az osztályteremben félelemből fel nem tett kérdések megválaszolására használják a technológiát. Nigériától a Harvardig végzett felmérések szerint MI tutorok segíthetnek diákok jobb elköteleződésében.

Ugyanabból a harvardi kutatásból azonban kiderült az is, hogy gyerekek gyakran csalásra és tanulnivalóik lerövidítésére szintén használják az MI-t. Egy Microsoft anyagban a kritikus gondolkodás gyengítéséről írtak, és az elkerülhetetlen hallucinációkat még meg sem említették.

Egyelőre sem az egyértelmű pozitívumokra, sem a negatívumokra nincs megdönthetetlen bizonyíték, mint ahogy az is nyilvánvaló, hogy az érintett cégek nem csak jótékonyságból finanszírozzák a kezdeményezést.

A tanárok természetesen nem most ismerkednek a mesterséges intelligenciával, sokan (nagyvárosi környezettől távol is) intenzíven használják, és az MI-írásbeliség terjesztésén dolgoznak. Az Akadémia célja az is, hogy önbizalmat adjon nekik, teljesen megértsék, hogyan működik, hogyan használható az MI, és magáról a technológiáról is taníthassák a diákokat.

Mindez viszont csak akkor működhet, ha az iskolák az MI-kor követelményeihez igazítják értékelési módszereiket. Alapvető megközelítéseken, gyakorlatokon kell változtatniuk, máskülönben nehezen kerülik el az MI adta csalási lehetőségeket.  

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr7818908590
süti beállítások módosítása