Oslo hamarosan a világ leginkább jövőorientált és legfenntarthatóbb városának ad majd otthont. A Haptic Architects és a Nordic Office of Architecture ugyanis közzétette a norvég főváros reptere melletti település, Oslo Airport City (OAC), a világ első „energia-pozitív reptérvárosának” terveit. (A repülőteret egyébként a Nordic Office of Architecture építette.)
A „semmiből tervezett” város csak a saját maga által termelt energiát fogja használni, útjait kizárólag elektromos, és természetesen főként vezető nélküli autók népesítik be, már amennyire benépesítik, mert komoly hangsúlyt fektetnek a gyalogos és kerékpáros közlekedésre (remek bicikli-utakkal), hogy lakóinak ne kelljen igénybe venni semmiféle járművet, és könnyen eljussanak a pontból b pontba.
Ezen elképzelés jegyében a városközpontból ki is tiltják az autókat, a tömegközlekedést pedig minimalizálják, igyekeznek minél szűkebb területre korlátozni.
A város „fenntarthatósága” az említetteken kívül több más tényezőnek és kölcsönhatásaiknak is köszönhető, köztük a környezetbarát – „zöld” – technológiák használatának. Egyelőre nem pontosították, milyen megoldásokra gondolnak, de a vezető nélküli autók mellett „intelligens” világításról és hulladékfeldolgozó-technikákról, különleges biztonsági opciókról beszélnek.
Az a tény, hogy csak a saját termékekből megújított energiát fogják alkalmazni, drasztikusan csökkenti, kvázi lenullázza a fosszilis tüzelőanyagok használatát, míg a feleslegben maradt energiatöbbletet értékesíthetik. Az energia-eladásból a közeli repülőtér is profitálhat, miközben a repülőgépek üzemanyag-felhasználását szintén csökkentik. A városvezetés pedig elsősorban az energiahasználatot nem vagy alig igénylő közterületi tevékenységeket fogja promótálni.
A terület kiválasztása ugyan véletlenszerűnek tűnik, de többek szerint mégis ideális az utópikus várostervhez. Az ok: az előrejelzések alapján az oslói reptér alkalmazottainak létszáma 2050-ig a mai kétszeresére nő, így az OAC tökéletes helyszín a dolgozók családtagjai és a tranzitutasok számára.
„A repülőtér-város építésével, fejlesztésével kapcsolatban nem az a kérdés, hogy megvalósul-e, hanem hogy mikor valósul meg” – jelentette ki Thor Thoeneie, az OAC projekt vezető menedzsere.
Az építkezések 2019-ben kezdődnek, a város várhatóan 2022-re készül el.