Az exoskeleton élőlények testét kívülről védő, tartó külső váz. Természetes változata a kagylóhéj vagy a bogarak páncélja, mesterséges formái ma már robotizált szerkezetek.
Ezek az ember-gép rendszerek, félig emberek, félig gépek egy lépéssel közelebb visznek a valódi, s nem metaforikus és végképp nem filmbeli szörny kibernetikus organizmushoz, a cyborghoz.
A gyártás jövője a teljes automatizáció lehet, de egyelőre nem tartunk ott. A legfárasztóbb és legveszélyesebb tevékenységeket ugyan egyre gyakrabban gépek végzik, jellegzetes kép az autót hegesztő robotok. A futószalag melletti emberi szerep azonban még nélkülözhetetlen, pedig sokszor fáradtságos, egyes feladatok kivitelezéséhez például egy lábon kell állni, vagy ugyanazt a karmozdulatot napi többezer, évi egy-két millió alkalommal megismételni. Az izmokat fárasztó repetitív fizikai munka gyakran vezet sérülésekhez.
A Ford szerint eljött a változások ideje, és gyáraiban hamarosan megkezdhetik az exoskeletonok használatát.
2017 novemberében a Michigan állambeli Darbonban két Ford-gyár dolgozói már viselték az Ekso Bionics Ekso Mellény exoskeletonjait. Világszerte az autógyártó 15 összeszerelő üzemében 75 exoskeleton segédkezik a munkában.
A passzív Ekso Mellényben nincs motor és elem, 2-7 kilós segítséget ad a dolgozóknak. Minél magasabbra ér valakinek a karja, annál jobban tehermentesíti az izmokat.
Nem az erőt növeli, hanem a kitartást erősíti.
Ez csak a kezdet – hangsúlyozza a technológiát sietség nélkül, lépésről lépésre bevezető Ford. Rendszerek tesztelése, bevezetése közben szerzett ismeretekkel a jövő új eszközeit is könnyebb lesz hasznosítani. Mire a technológia beérik, a cég jelentősen megerősíti a pozícióit. A mostani futószalagnak csak kis részén látunk exoskeletonos munkásokat.
„Ma csak a felső kart passzívan támogató váz segédkezik a fej feletti munkában. Eredetileg csupán egy exoskeletonra akartunk összpontosítani, és a több térrel az ő lehetőségeit bővíteni” – jelentette ki a cég ember-gép rendszerekkel és virtuális gyártással foglalkozó szakértője, Marty Smets.