Az NJSZT blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

A szagokat és az esőt is érezzük a virtuális valóságban

2019. január 23. - ferenck

Az érzékek közül talán a szaggal foglalkozunk a legkevesebbet, pedig nagyobb szerepet játszik a valóság észlelésében, mint hinnénk. Az infokommunikációs technológiák sem vizsgálják, szimulációkban is csak ritkán próbálják utánozni az élményt.

Bő három éve jelent meg a brooklyni FeelReal cég szagélményt generáló virtuálisvalóság-maszkjának kezdetleges első változata. A többféle érzékszervi hatást elérő sisak piacra kész legújabb változatát decemberben mutatták be.

vrmask.jpg

A maszk a legtöbb ismert VT headsettel (Oculus Rift, Oculus Go, Samsung Gear VR, HTC Vive, PlayStation VR) kompatibilis, amelyek hátuljára mágneses tartóval kell rögzíteni, és bluetoothon csatlakozik rájuk.

A FeelReal jelentős mértékben növeli az ezeken a hardvereken futó játékok felhasználói élményét (már amelyik játékkal kompatibilis).  

Sisakos userek látványa eddig is megmosolyogtató volt, az új kiegészítővel pedig úgy néznek ki, mint valamelyik rosszfiú egyenesen a Csillagok háborújából.

vrmask0.jpg

A fejlesztőcég szerint a világon ez az első ilyen eszköz, és a virtuális valóság (virtual reality, VR) ugyan csak nagyon lassan válik mainstreammé (ha valaha azzá válik egyáltalán), a maszk azonban a szó szoros értelmében színes-szagos betekintést ad a jövő látvány- és hangélményen túlmutató virtuális világaiba. Ráadásul nemcsak szagokat tapasztalunk meg, hanem arcunkon érezzük az esőt, a hőséget és a szelet is. A szimuláció jól működik, abban viszont tévednek a fejlesztők, hogy a FeelReal az első szagalapú VR-kütyü, mert előttük is sokan próbálkoztak, az eredmények viszont lehangolóak voltak.

A többszenzoros maszk szaggenerátora kilenc cserélhető „patront” tartalmaz, egy-egy patron a katalógusban megtalálható 255 (hozzáférhető) szag valamelyikével megtöltve. A vízpára érzetét ultrahangos ionizáló rendszer teremti meg, míg a hőség, a szél és a vibrálás képzetét mikromelegítők, mikrohűtők és tapintásalapú (haptikus) motorok hozzák létre.

Ha a játékok nem elégítik ki a felhasználó igényeit, elvárásait, a maszk 360 fokos videókhoz, személyre szabott VR-éményhez, vagy éppen aromaterápiára is alkalmas.

A maszkkal kompatibilis játékok száma egyelőre korlátozott, de értelemszerűen gyorsan változhat a helyzet. A cég hamarosan Kickstarter-kampányt indít, a befolyó összeget további fejlesztésekre fordítják.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr8614581132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.