Ma már elképzelhetetlen sportesemény videó-összefoglalók nélkül. Az utóbbi években mesterséges intelligenciák nemcsak részt vesznek a fénypontok kiválogatásában és összeállításában, hanem a munkát gyorsabban is végzik, mint az ember. Sportrendezvényekről, vállalatok anyagi helyzetéről vagy ingatlanokról írt rutinösszegzések mellett a videoszerkesztéshez is egyre jobban kezdenek érteni.
2017 óta a wimbledoni tenisztornát rendező All England Club az IBM legendás Watsonját használja a legjobb jelenetekből készülő klipek elkészítéséhez. A 2019-es év újdonsága, hogy a fénypontokat összeszedő algoritmust minden előítélettől megszabadítottak, egyformán kezeli az összes versenyzőt, nincs benne többé részrehajlás a legnagyobbak iránt.
Watson élőben figyeli a meccseket, és az izgalomszint szerint pontozza a másodperceket. Videó- és audiójelek, fogódzók alapján ítélkezik – például, ha az egyik játékos dühösen a bíróhoz rohan, vagy a közönség hangrobbanásszerű zajt csap. Az MI csoportosítja a teniszezők mozdulatait, a közönség reakcióit stb.
A pillanatok pontozásával, a többivel történő összehasonlításukkal az algoritmus ajánlásokat tesz, hogy melyik fénypontokat érdemes összefoglalóba rendezni, majd kiválasztja, egybevágja, és átnézésre elküldi azokat a humán szerkesztőnek.
Az idei változtatás eredményeként Watsont már nem befolyásolja, ha a közönség sokkal hangosabban szurkol valakinek, például egy brit teniszezőnek, de az sem, ha esetleg a tűző déli nap miatt csendesebb. A versenyzők világranglistás helyét, a napszakot, a pályaszámot stb. figyelembe veszi, hogy a lehető legobjektívebben válogasson.
A rendszer legkoncentráltabban a teniszütő és a labda érintkezésekor keletkező zajokat „füleli”. Ez a tevékenysége az egyik garancia a dinamikus vágásra, az unalmasabb pillanatok kihagyására.
A szervezők természetesen nemcsak technológiai-tudományos okok, hanem a hirdetések és a mögöttük álló cégek miatt is használnak MI-t. Minél jobb egy összeállítás, minél többen nézik a teniszezőket – és a videókon megjelenő logókat – potenciálisan annál nagyobb az érdeklődés egy-egy termék iránt.
Amikor Watson elkezdte wimbledoni munkáját, az első évben 14,4 millióval többször tekintették meg a videókat, mint az előzőben, és a nézettségi számok tavaly és idén is növekedtek.