Ha létezik technológia, amit a sportra találtak ki, sokak szerint a drónok azok mindenképp. Távirányított kvadkoptereket ipari ellenőrzéstől hollywoodi kasszasikerek filmezéséig szinte mindenre használtak, a légi járművek 2016 óta pedig a Drónverseny Ligában (DRL) mérhetik össze a tudásukat.
A pilóták fontos szerepet játszanak ezeken a megmérettetéseken, viszont hamarosan elveszíthetik az állásukat. A még nagyobb automatizáció az ok, mert egyre több szervező szerint humán személyzet helyett mesterséges intelligenciáknak kellene vezérelni a gépeket.
Elképzelésükbe nyilván anyagi szempontok (is) közrejátszanak, hiszen az ember nélküli, csak MI-re hagyatkozó légi járművek versengését így még könnyebb mediatizálni, ráadásul tudományos-technológiai oldalról, megsüvegelendő ötletről van szó.
A „jövő sportját” gőzerővel promótáló DRL nemrég mutatott be egy autonóm repülő légi járművet, a Versenyző MI-t (Racer AI). Az új drónt a Nvidia Jetson AGX Xavier következtető motorjával, mégy darab sztereoszkóp kamerával és hatékony propellerekkel szerelték fel.
RacerAI mesterségesintelligencia-modelleket kidolgozó csapatok platformjaként szolgál. A csapatok a DRL és a Lockhead Martin által közösen szponzorált AlphaPilot versenyben vesznek részt.
420 csoport jelentkezett, modelljeiket szimulált útvonalon tesztelték. A virtuális próbálkozások után kilencen maradtak, az ősz folyamán ők négyszer mérkőznek meg egymással.
Az október 8-i első versenyt a dél-koreai Kaist Egyetem USRG csapata nyerte meg, a másodikra november 8-án, Washington D.C.-ben kerül sor. A sorozat győztese 1 millió dollárt nyer, 2020 elején pedig humán pilóta által irányított drónnal méri össze tudását egy 250 ezer dolláros versenyen.
A DRL pilótái a liga által épített és karbantartott szabványdrónokkal, ugyanazokban a szimulációkban gyakorolnak, mint a RacerAI. A versenypálya szélessége általában közel két méter, a versenyek túlnyomó többségét amerikai és európai rendezvényközpontokban tartják.
A versenyek élvezetesek, szórakoztatók, viszont jó lenne, ha az autonóm modellek által elsajátított ismereteket és készségeket „valóvilág” alkalmazásokban, például az automatizált szállításban is hasznosítanák.