A csecsemők lassan, látszatra hasznavehetetlen tevékenységek sokaságán pallérozódva nőnek fel. Első éveink mégis kritikusak, hiszen ekkor felfedezzük a világot, a játékon keresztül alkalmazkodunk a minket körülvevő káoszhoz.
A legfejlettebb robotok sem képesek erre, mert egyelőre szigorúan kontrollált közegben, általában gyárakban végeznek el pontosan definiált feladatokat. A technológia fejlődésével, hétköznapjainkban betöltött szerepük növekedésével azonban többre lenne szükségük.
Nekik is fel kéne nőniük valahogy; kellene, hogy legyen gyerekkoruk – állítja Alison Gopnik, a Berkeley Kaliforniai Egyetem pszichológusa.
„Lenne egy pici robot, sok mindent összetörne, valaki a gondját viselné, majd idővel a világban működő, különféle cselekvéseket elvégző rendszerré válna” – magyarázza a kutató.
Manapság a robotok kétféleképpen tanulnak. Vagy emberi segítséggel, lépésről lépésre sajátítanak el készségeket, például megfognak egy játékot, vagy random mozdulatokat végeznek, és a sikeresekért jutalmat kapnak.
Egyiktől sem válnak kimondottan rugalmassá, mert ellentétben az új környezetekhez és kihívásokhoz könnyen alkalmazkodó gyerekekkel, nem várhatjuk el, hogy a játék megfogása után simán kitalálja, hogyan ragadjon kézbe valami mást.
Mivel komplex világmodellel rendelkezünk, már kisgyerek-korban is egyszerűen általánosítjuk a megtanultakat. A robotokat viszont szigorúan célorientáltan programozzák, ami nem bátorítja őket „komfortzónájuk” elhagyására, hogy a megszokottól másként cselekedjenek.
Nincs bennük kíváncsiság, így védtelenebbek az ismeretlennel szemben.
Gopnik és kollégái igyekeznek kitalálni gondolataikat a gyakorlatba ültetni. Valamilyen szinten számszerűsíteniük kellene a gyerekek problémamegoldását, majd a robotok első lépésben speciálisan kialakított játékkal létesítenének interakciókat. A kutatók tudják, hogy a gyerekek milyen problémákat, milyen adatokkal oldanak meg, és ezeket az ismereteket felhasználják a gépeknél.
Gopnik különös következtetést vont le: ha egy játék bizarrul működik, gyerekek hamarabb rájönnek a megoldásra, mint a felnőttek. Ha a robotok ugyanazokkal a képességekkel rendelkeznek, pszichológusok jobban fogják érteni a gyerekek tanulási folyamatait, és ha a gyerekeket jobban értjük, intelligensebb robotokat fogunk fejleszteni.