Az USA délnyugati részén, négy állam (Arizona, Kalifornia, Nevada, Utah) területén lévő Mojave sivatagban a légierő augusztus 31. és szeptember 3. között különleges gyakorlatot tartott – négylábú robotkutyák, Ghost Robotics Vision 60 prototípusok is részt vettek rajta, ízelítőt adva a közeljövő hadviseléséből.
Az összesen közel harminc helyszínen kivitelezett hadgyakorlat az amerikai hadsereg egyik leginkább high-tech kísérleteként vonul majd be az évkönyvekbe. A sereg szárazföldi, légi és vízi egységei (a parti őrség formájában), valamint tucatnyi hadiipari vállalat egyaránt részt vettek benne.
Egy Air Force C-130 repülőről a „kutyákat” ellenséges területre engedték, ahol felderítő munkát kellett végezniük. A robotok kapcsolatban álltak a mesterséges intelligenciával dolgozó, adatokat gyorsan elemző Fejlett Csatakezelő Rendszerrel (Advanced Battle Management System, ABMS). A rendszer ebben az esetben fenyegetéseket, veszélyforrásokat azonosított.
Szakértők szerint a jövő csataterein a katonák döbbenetes információmennyiséggel néznek majd szemben, amit nanoszekundumok alatt kell feldolgozni, máskülönben csökken a hatékonyságuk. Az adatok kiértékelése immáron legalább annyira fontos, mint például a repülők üzemanyaga vagy a műholdak.
Az ember nélküli földi járműveknek (UGV) is hívott autonóm elektronikus kutyák a helyszínről szolgáltatnak részletes vizuális infókat. Mindenféle terephez, környezethez alkalmazkodnak, működőképesek rajtuk, ami azért nem meglepő, mert sok szenzorral, rádiókkal stb. vannak felszerelve.
Maga a platform viszont meglepően egyszerű. A robotokat úgy tervezték, hogy – más hasonló gépekkel, vagy kerekeken mozgó hagyományos UGV-kkel összevetve – mechanikailag ne legyenek bonyolultak. A komplexitás csökkentésével tartósabbak, ellenállóbbak és ügyesebbek, katonai vezetők szerint megállíthatatlanok.
„Az ölési lánc nélkülözhetetlen komponensei” – áll a légierő egyik közleményében.
Az érzékelők és a lőfegyverek az ABMS rendszer közvetítésével történő összekapcsolásán szintén gőzerővel dolgoznak – minél gyorsabb kivitelezésre és minél veszélyesebb terepre igyekeznek optimalizálni az összhangot.