A képmanipuláció a képkorszak egyik legtöbbet vitatott eredménye, ma már mesterségesintelligencia-programok nélkül feltáratlan, azonosíthatatlan, remek minőségű kamuarcok készíthetők.
Szerencsére nemcsak negatív célokra.
Dokumentumfilmesek, híradósok bevett gyakorlata arcok elhomályosítása, elmosása, hangok eltorzítása. Az érintett személyeket érthető okokból teszik felismerhetetlenné: cél, hogy nyilatkozatukért a későbbiekben semmiféle retorzió ne érje őket.
A változtatások azonban nemcsak előnyökkel, hanem komoly hátrányokkal is járnak – a nézők érzelmileg nem, vagy alig azonosulnak a megszólalókkal.
Az HBO – az idei Sundance Fesztiválon díjnyertes – „Üdvözöljük Csecsenföldön” dokumentumfilmjének alkotói kreatív megoldást vetettek be a probléma megoldására: a sokat kockáztató nyilatkozók arcát kamuképekkel (deepfakes) helyettesítették. A borítékolhatóan az újságírói arzenál részévé váló ígéretes technikával tanúkat is könnyebb megvédeni.
Az Oroszországhoz tartozó, vitatott jogállású Csecsen Köztársaságban a melegeket, leszbikusokat és az LGBTQ közösség más tagjait diszkriminálják, üldözik, többüket bántalmazzák. Mintegy 40 ezren vannak, gyakoriak a letartóztatások, a büntetőtáborokba hurcolás, többet megöltek már közülük.
A dokumentumfilm róluk, egyesek elmeneküléséről szól.
A vizuális effektusokért felelős Ryan Laney által kidolgozott „Cenzorfátyol” nevű eljárással a 23 szereplő fejét élethű „kamuarccal” helyettesítették. A folyamat során hagyományos vizuális effektusokat és az automatikus kódoló néven ismert tanuló ideghálót kombinálták össze. Az interjúkon amerikai LGBTQ aktivisták feje jelenik meg a biztonsági okokból eltávolított eredetiek helyén. Az önkéntesek természetesen hozzájárultak, mindegyiküket kilenc kamerával filmezték.
„A technikával a leforgatott filmbe lehetett tenni az arcokat. Ugyanúgy mozognak, mosolyognak, kiabálnak, mint az eredetiek, pedig mások arcát látjuk” – nyilatkozta David France rendező.