2019-ben az elektromos robogók (e-scooters) „berobbantak” az Egyesült Államok és más nyugati vagy éppen távol-keleti fejlett országok nagyvárosi közlekedésébe. Az USA-ban 60 százalékkal nőtt a használatuk.
Az elemmel működő, megosztásos alapon bérelhető járgányok elterjedésével több a gyalogosbaleset, mivel a forgalmi dugókat kikerülendő, sokan a járdán is robognak velük.
2018-ban az Egyesült Államokban 15500, 2019-ben már 29600 személyt (vezetőt és gyalogost egyaránt) ért baleset, és sajnos voltak köztük halálosak is. Dallasban és Nashville-ben (Tennessee állam) a hatóságok szigorító intézkedéseket hoztak.
2020-ban aztán jött a pandémia, a városközpontok szellemvárosokká váltak, az alkalmazottak zöme otthon maradt, és az elektromos robogó-business 70 százalékkal esett vissza.
Az élet újraindulásával eljöhet a mikromobil ipar posztpandémiás reneszánsza. Egyes környezetekben ugyanis jóval praktikusabbak a kétkerekű járművek, ráadásul városok, mint például Boston, New York, Minneapolis vagy éppen Budapest megnagyobbították a kerékpársávokat, amivel megalapoztak az e-scooterek sikeres visszatérésének.
A robogók között a modern autók több biztonsági funkcióját átvevő új típussal is találkozunk.
A dublini Luna és a svéd Voi Technology az angliai Northamptonban már teszteli is a gyalogosdetektálóval kiegészített járműveket. A Luna kamerákból és szenzorokból álló rendszere tanul és reagál a környezetére. A Voi ötven elektromos robogóba integrálta a rendszert.
A gyalogosdetektálás nem új, autók egy ideje használják már. Robogóba integrálásával a helyi hatóságok a videoanyagok alapján átfogóbb képet tudnak alkotni a közlekedésről, könnyebben azonosítják a gyakori balesethelyszíneket és kátyúkat.
A fejlesztés közvetlen célja a scooter útjába kerülő személyek azonosítása még akkor is, ha a vezető nem látja őket. Ezzel nemcsak a vezetők, hanem a gyalogosok is nagyobb biztonságban érezhetik magukat. A kamerák, a szenzorok, a mesterséges intelligencia és a GPS azt is meghatározzák, hogy a vezető a kerékpársávban, a járdán, vagy az út közepén tartózkodik.
A detektáló rendszert többezer képen gyakoroltatták, és annyiban különbözik egyes autók biztonságos fékező megoldásaitól, hogy kisebb és olcsóbb. Fejlesztői szerint öt éven belül az összes e-robogóba integrálhatják.