Az amerikai kongresszus felszólította az autógyártókat, hogy találjanak high-tech megoldást, amellyel megakadályozzák az ittas vezetést. A biztonságos közlekedést célzó intézkedésekkel 2026 elejéig érnék el, hogy részeg sofőrök ne üljenek a volán mögé. Ennyi időre mindenképpen szükség van, hogy autók millióiba integrálják az új technológiákat.
17 milliárd dolláros, monumentális kezdeményezésről van szó. A biztonságos közlekedést célzó programok keretében évtizedek óta nem költöttek el ennyi pénzt. Ha megvalósul, a kerékpárutak védelme is erősödik, és a forgalmas utakon több lesz a zöld terület.
Alex Otte, az Anyák az ittas vezetés ellen elnöke szerint a szervezet története során kormányzatok soha nem hoztak még ennyire fontos szabályozást, tényleg ez lehet az ittas vezetés végének kezdete.
„Virtuálisan megszünteti az amerikai utak elsőszámú gyilkosát” – magyarázza, és a statisztikák őt igazolják: 2006 óta nem haltak meg annyian az utakon, mint 2021 első félévében (20160). Az áldozatok közül évente kb. tízezren alkohollal kapcsolatos karambolban vesztik életüket.
Nagyon magas szám, a közutakon történő halálesetek közel harminc százalékáról van szó.
Az új szabályozás értelmében ittas vezetés miatt elítélt sofőröknek gyújtásra kapcsolt alkoholszondát kell használni – az illető belefúj egy csőbe, és ha túl magas a véralkoholszint, a jármű nem indul el. A szabályozás nem specifikálja a technológiát, csak annyit ír róla, hogy passzívan monitorozza a sofőr teljesítményét, hogy azonosítsa az esetleges problémákat.
A legvalószínűbb megoldás az erre a célra is hasznos infravörös kamerák bevezetése. A General Motors, a BMW és a Nissan már használ ilyen, részben automatizált vezetéstámogató rendszereket. Szükség esetén figyelmeztetik a sofőrt, a jármű automatikusan lelassít stb.
A szonda többek szerint egyáltalán nem praktikus, mert sokan eleve nem hajlandók rá, ezért nem ártana valamit kitalálni helyette. Az új szabályozás elég tág, mert csak a vezetőt passzívan megfigyelő technológiáról van szó benne.