A NASA, az USA űrügynöksége frissíti a Mars felett repülő helikoptert, egy 2020-ban odaküldött drónt, az ember nélküli légi jármű új ütközéselkerülő algoritmust kap.
Az Ingenuity nevű gép a felszínen tevékenykedő Perseverance rover számára végez felderítő munkát. Erre azért van szükség, mert a rover viszonylag lapos, akadálymentes terepről kockázatosabb környezet felé tart.
Az Ingenuityt csak öt repülésre tervezték, de a 2021. áprilisi első óta összesen 29-en van már túl. A NASA a marsi tél alatti hibernálással akarja meghosszabbítani a drón élettartamát. Júliustól alig van napenergia, és a hibernáció segít, hogy a jármű akkumulátorának az elektronika melegen tartása legyen az elsődleges feladata. A kutatók ebben az időszakban telepítik a frissítést.
Az ügynökség mérnökei a Földről, szimulációban határozzák meg az úti pontokat, majd továbbítják azokat a terepjárónak. A rover a drónra támaszkodik, ez utóbbi algoritmusai határozzák meg a fedélzeti kamera, magasságmérő és más eszközök inputján alapuló útvonalat.
Egy, giroszkópokból és gyorsulásmérőkből álló belső tehetetlenségmérő egység a repülés első néhány másodpercében, amikor a rotorok által felkavart por elhomályosítja a kamerát, felbecsüli a drón irányát és helyzetét.
Amikor a kamera látja a talajt, tanulóalgoritmus detektálja, majd mozgónak vagy mozdulatlannak osztályozza a képen látható dolgokat. Egy navigációs algoritmus a mozdulatlan objektumok, az irány és a magasság alapján követi a jármű pozícióját és sebességét.
Az Ingenuity új algoritmusa a landolás közbeni akadályokat fogja detektálni. A gép sziklákkal és homokcsapdákkal teli ősi folyódeltában fog navigálni.
A drón a földi irányítás és a lokális autonómia kombinációja, ez képezheti a naprendszer mélyebb részeibe vezető missziók alapját. Ezekben a közegekben a kommunikációs késés még nagyobb, mint a Mars és a Föld közötti (maximum) 24 perc.
A kombináción alapuló új rendszerek egyik komoly megmérettetése lesz a Dragonfly oktokopter, amely 2027-ben érkezhet a Titán „leveses” légkörébe.