Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Mesterséges intelligencia által generált influenszerek

2023. július 26. - ferenck

CGI-vel létrehozott virtuális influenszerek évek óta reklámoznak márkákat (egyik-másik százat is), a képeken és a videókon fényűző életmódot élnek, közösségimédia-oldalukon csomó követővel rendelkeznek. Elkerülhetetlen volt, hogy a mesterségesintelligencia-láz magába szippantsa a virágzó influenszer-kultúrát.

2023 elején az egyik influenszer elkészítette saját maga chatbot-változatát, és percenkénti egy dollár ellenében „virtuális barátnőként” kínálta bérlésre.

Az MI-alapú képgenerátorok, mint a Midjourney vagy a Stable Diffusion jóvoltából egyesek teljes hírfolyamokat gyártanak nemlétező internetes személyiségekhez. Twitter- és Instagram-hírcsatornák mutatják be ezeket az általában a hagyományos szépségideálnak megfelelő, vonzó fiatal nőket, akik így-úgy pózolva kápráztatják el soktízezer vagy még több rajongójukat. Az anyagok meggyőzőek, az illúzió tökéletes.

mi_influenszer.jpg

Milla Sofia például „tizenkilenc éves virtuális lány Helsinkiből”, rengeteg követővel az Instagramon, Twitteren és TikTokon. Szinte minden képen homokos tengerpartokon, pálmafák tövében pózol Bora-Borán, Santorinin és hasonló helyeken, jó minőségű fotókon. Posztjai csomó lájkot kapnak, többtízezren kommentálják őket.

Pedig Sofia nem titkolja, hogy nem létezik. „MI-kreáció vagyok” – olvasható instagramos életrajzában. Weboldalán részletesebben megismerhetjük a történetét: divatmodellként kezdte, most azon gondolkozik, hogy melyik márkának legyen a nagykövete, virtuális influenszere. Az Élet Egyetemén önadaptív tanulásból és adatvezérelt tudásból diplomázott – ismertetőszövegét a ChatGPT is generálhatta.

Közösségimédia-oldalakon egyszerű kereséssel sok MI kreálta influenszer található, hasonló nagyságú követőtáborral, hasonló tartalmú posztokkal.

„Kinek van szüksége felszedő szövegre, ha virtuális lány vagyok? Már úgyis a szívetekben és a telefonotokon élek” – írja egy Alexis Ivyedge nevű.

„Egyszerű MI-lány vagyok, aki virtuális életében bárki lehet” – írja egy másik.

Mások utazási hirdetőként funkcionálnak. „Jártál már levendula-szezonban Provence-ban? Három-négy hétig virágzanak, fantasztikus élmény” – írja egy újabb MI-influenszer. 

A magát MI-modellnek tartó Lu Xu arról tweetel rajongóinak, hogy hagyják valóra válni álmaikat.

Andrea MI generálta fényképeinek eltulajdonításával vádolt meg egy twitteres kollégát. Egyikük sem létező személy.

Vajon minden felhasználó tudja, hogy ezek az interaktív partnerek nem léteznek? Ha igen, elkönyvelik, hogy a virtuális influenszer a játék része, vagy egyáltalán nem érdekli őket, hogy beszélgetőtársa, álmainak tárgya valódi vagy sem?

Az MI-influenszer világ sokkal komplexebb a deepfake pornónál. Ha képesek vagyunk humán influenszereket akár a sírig követni, miért nem követünk inkább egy MI-t?

Rengeteg húsvér influenszer működik online, sok a nyilvánosan hozzáférhető adat, a mesterségesintelligencia-változatokhoz könnyű forrást és modellt találni. Előfordult már, hogy valódi influenszer testére, videójába szerkesztették az MI-változat fejét, és a trükköt természetesen nem közölték senkivel.

A valódiak többsége előbb-utóbb valamelyik márkához szerződik, és keres komoly összegeket. Virtuálisak esetében ez még egyáltalán nem egyértelmű, kérdés persze, hogy meddig.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr3018178875
süti beállítások módosítása