A Tesla bemutatta alacsony dőlésszögű kétüléses sportos kupészerű robottaxiját. Az új jármű a sok utasnak és még több csomagnak helyet biztosító hagyományos „taxikép” ellentéte, és nem csoda, hogy befektetőket és elemzőket egyaránt összezavarta.
A Cybercab tetszetős dizájnjáról maga Elon Musk beszélt egy Los Angeles melletti népszerű rendezvényen. A gyártást 2026-ban kezdhetik el, az autó ára állítólag harmincezer dollár alatt lesz.
Musk a tőle megszokott stílusban nem törődött az elvárásokkal, és azzal sem foglalkozott, hogy ilyen taxi miként (nyilván sehogy sem) szolgálja ki az étterembe, repülőtérre tartó családokat. A jármű valószínűleg szűk és kitüntetett ügyfélkörnek készül, őket fogja fuvarozni.
A befektetők kigúnyolták a tervet és a pénzügyi részletek hiányát, a Tesla-részvények pedig másnap, október tizenegyedikén masszív kilenc százalékot estek a New Yorki tőzsdén.
„Taxi kapcsán, nyilvánvalóan kettőnél több személyt szállító autóra gondolok. Zavarba ejtő, ha csupán kétszemélyeset fejlesztenek” – jelentette ki Jonathan Elfalan, az Edmunds.com autóipari honlap teszt-igazgatója.
A szakértők többsége szerint a robottaxik úgy utánozzák legjobban a szabvány-taxikat, ha sok hely van bennük, magas kialakításúak és tolóajtósak. Musk bemutatott már húsz-személyes futurisztikus járgányt is, viszont nem közölte, hogy mikor számíthatunk rá.
A kétszemélyes robottaxik piaca erősen korlátozott. Eleve kétszemélyes autók amerikai eladása az értékesítések mindössze két százaléka az adatelemző J. D. Power szerint.
Musk elmondta, hogy olcsóbb robottaxit akart, és a Cybercab mérföldenként húsz centbe fog kerülni. Ha viszont az alacsony ár a cél, a két ülésnek semmi értelme. John Krafcik, az Alphabet Waymo, tehát a potenciális közvetlen rivális volt vezérigazgatója szerint a Tesla kétszemélyes kocsija inkább játék, mint komoly cél, ráadásul a kialakítás kihívás idősebb utasok számára.
A Teslának mindenesetre elemi érdeke, hogy gyökeret verjen a jövő szempontjából kulcsfontosságúnak ígérkező üzleti területen. A cég jelenlegi értéke 700 milliárd dollár, a robottaxi-biznisszel viszont Musk szerint meghaladhatja az ötbillió dollárt.