Egy brit fogyasztóvédelmi csoport (Which?) figyelmeztette a vásárlókat, hogy legyenek óvatosak legújabb elektronikus termékeik kiválasztásánál, ugyanis egyes okos eszközök túlzott megfigyelő tevékenységére találtak bizonyítékokat.
Forrólevegős olajsütőkről, intelligens konyhai gépekről, főként a kínai Xiaomi és Aigostar, valamint az amerikai Cosori termékeiről van szó. Mindegyik akarja tudni, hogy pontosan hol vagyunk, és engedélyt is kérnek hanganyagok telefonunkon történő rögzítésére.
Tartózkodási helyünktől függően az okos eszközzel összekötött Xiaomi alkalmazás a Facebook hirdetéskövetőjéhez, a TikTok Pangle hirdetőhálózatához és a kínai infokom nagyágyú Tencenthez is kapcsolódik.
Az Aigostar telepítéskor, fiókunk létrehozásakor elkéri születési dátumunkat, rákérdez a nemünkre. A Xiaomi olajsütőjével egyetemben, ezeket az adatokat kínai szerverekre küldik.
Adatbiztonság, a személyes adat védelme (privacy), követés és adattörlés szempontjából a Cosori kapta a legalacsonyabb pontszámot.
Ultimate okosórája telepítésekor, a Huawei kilenc kockázatos okostelefonos engedélyt kér a felhasználótól. A fogyasztóvédelmi cég azt tartja kockázatosnak, ha a termékfejlesztő túlzott hozzáférést kap készülékünkhöz: pontos tartózkodási hely, audióanyagok felvétele, tárolt fájljaink elérése, láthatja a többi telepített appot stb.
Minden engedélykérést meg kellene indokolniuk. A Huawei persze elmondta, hogy a felhasználói adatokat nem használják fel marketinges, hirdetési célokra, hirdetéskövetők ugyanakkor aktívak az okosóráján. A cég szerint ez csak egyes régiókra érvényes.
A fogyasztóvédelmi anyagban nem kínai vállalatok (Amazon, Google, LG, Samsung) ezirányú termékpolitikáját szintén bírálták. Döbbenetes, milyen szintre fejlődött a fogyasztók adatainak gyűjtése, ráadásul a termékek adatgyűjtő tevékenysége, a gyűjtés célja egyre átláthatatlanabb. A témával foglakozó brit szervezet, az ICO 2025 tavaszára ígér új szabályozást.
A beszámolóra reagálva, a Huawei állítása szerint betartotta az Egyesült Királyság vonatkozó szabályait, a Cosori szerint okos termékei betartják a GDPR-t, az Aigostar pedig nem kommentálta az anyagot.