A 2010-es években az üzleti világ megkerülhetetlen elemévé vált felhőszámítások folyamatosan biztosítják teljesen új szolgáltatás- és termékkategóriák, üzleti modellek megjelenését. Vállalatok ma már nem feltétlenül csak IT-infrastruktúraként, hanem stratégiai lehetőségként is tekintenek rá.
A technológia használatában azonban – cégmérettől függetlenül – visszatérő hibákat vétünk. Bernard Marr jövőkutató 2025-ben különösen aktuális ötre hívja fel a figyelmet.
Például nem stratégiailag közelítjük meg, holott a számítási felhő nemcsak szoftver- vagy platformszolgáltatásokból, adatközpontokból és online tárolásból áll. Ha viszont csak ezekért, kizárólag technológiaként tekintünk rá, nem tudjuk kiaknázni az általa nyújtott összes lehetőséget. Globális szereplővé vált hajdani garázscégek pontosan ezt ismerték fel: örökölt rendszereiket nem csak csillogó-villogó új szerverekre költöztették, hanem teljes üzleti modelljüket is újragondolták.
Másik probléma a biztonság nagyvonalú kezelése, figyelmen kívül hagyása. Azt hisszük, hogy a felhőszolgáltató mindent megtesz, és például az Amazon, a Google vagy a Microsoft rendszerét egyébként sem könnyű meghackelni. Sajnos nincs így, egyrészt, mert a kliensoldali rossz konfigurációk külső és belső adatlopásokhoz vezethetnek, másrészt, mert felhőarchitektúrákon is találhatók biztonsági rések. Az „első a biztonság” vállalati kultúra kialakítása, például MI-alapú adathalászat-ellenes megoldások bevezetése fontos lépés a probléma kezeléséhez.
Gondot okoz az is, ha a cég felhő- és MI-stratégiáját nem tudjuk szinkronba hozni egymással. A felhőszámítás méretezhetőséget, telepíthetőséget és az összes szükséges adathoz való hozzáférést biztosítja az MI-algoritmusoknak. Az MI-vel a felhőszolgáltatások optimalizálhatók, csökkenthető az adatközpontok energiafogyasztása. Sok vállalat mindezek ellenére külön kezeli a két technológiát, ami komoly hiba.
Az MI-vel kapcsolatos kiadások eltitkolása szintén téves lépés. Maguk a felhőszámítások sem olcsók, a mesterséges intelligenciával pedig tovább emelkednek a költségek. Ha nem tudjuk ellenőrizni – mivel ezek a rendszerek általában 24/7 működnek –, akkor irdatlan számlák érkezhetnek.
Egy Gartner-felmérés alapján a vállalatok 95 százaléka úgy érzi, hogy meglévő felhőszolgáltatójához van kötve, és nehézségekbe ütközne a szolgáltatóváltás. A túlzott függés korlátozhatja új technológiák bevezetését, új stratégiák tesztelését. Célszerűbb több-szolgáltatós modellben gondolkodni, felkarolni a nyílt forrású technológiákat, moduláris architektúrákat és a virtualizációt.