Az automatizációval, robotok és mesterséges intelligenciák széleskörű elterjedésével jövőkutatók szerint eljön a vezető nélküli autók kora is, és nemcsak szenzációszámba menően, óriáscégek fejlesztéseit szemléltetve és hibátlanul dokumentálva, hanem fogyasztói szinten, tömegesen jelennek meg az utakon a különböző autonómiaszintű járművek.
Színrelépésük komoly jogi és morális dilemmát is felvet. Kié a felelősség, ha az autó balesetet okoz? A benne ülő személyeké? A gyártóé? A szoftvermérnöké?
Egyelőre nincs pontos szabályzás, érveket és ellenérveket sorakoztatnak fel évek óta jogászok, technológusok és más szakértők. Az Egyesült Államok kormánya (még az Obama-kabinet) is csak irányelveket dolgozott ki.
Az önvezető autók kapcsán egy másik probléma szintén felmerül: hogyan és milyen döntést hozzon az autó, ha csak két rossz, például az elé ugró gyalogos elgázolása vagy egy fémoszlop közül választhat? A benne ülő személyek vagy mások biztonságát veszélyeztesse?
Vészhelyzetben az ember ösztönösen dönt, a járműnek viszont nincsenek ösztönei, csak a kód.
Egy 2015-ös felmérés alapján a kár minimalizálása a legjobb megoldás, ami egyes esetekben akár az utasok feláldozását is jelentheti. A megkérdezettek többsége egyben azt is elmondta, hogy soha nem ülne be ilyen járműbe…
Olaszországból jöhet a megoldás. Vagy mégsem?
„Fel akartuk térképezni, hogy mi történik akkor, ha az autó tevékenységével kapcsolatos felelősséget és a kontrollt visszaruházzuk a benne ülő személyre” – magyarázza a Bolognai Egyetemen tanító és munkatársaival érdekes javaslattal előálló Guiseppe Contissa.
A kutatók különleges tárcsát terveztek. Az „etikus gombnak” nevezett eszközzel „teljes altruistáról” „teljes egoistára” változtathatjuk a jármű alapbeállításait, és vice-versa, de ha akarjuk, harmadik, semleges módot is választhatunk.
Contissa szerint a gomb önvezető autókon kívül az összes automatizálódó vagy már automatizált iparágban hasznos szolgálatot tehet.
„Megmondja az önvezető autónak, hogy a benne ülő személy milyen értéket rendel a saját és mások életéhez. A jármű ezen információ alapján számolja ki cselekedeteit, figyelembe véve döntése következményeit, hogy a benne ülőket vagy másokat baleset érheti” – folytatja Contissa.
Az alapötlet több problémát felvet.
„Ha az utasok túl nagy kontrollal rendelkeznek az autó cselekedetei felett, könnyen választhatják a maximális önvédő módot. Egyelőre nem lehet eldönteni, hogy jó megoldásról van szó, vagy sem” – véli az MIT Morális Gép (Moral Machine) projektjét vezető Edmond Awad.
Ráadásul simán elképzelhető az is, hogy az utasok egyáltalán nem akarnak erkölcsi felelősséget vállalni, és a semleges módot választják. Ha pedig nagyon sokan tesznek így, semmit nem old meg az etikus gomb.