Tévénézők és netezők milliói láthatták októberben a vezető nélküli autóval (autonomous vehicle, AV) közlekedő NBA-sztárt, LeBron Jonest. Először kicsit tartott tőle, gyanakodva tekintgetett az üres vezetőülésre, majd hátul helyet foglalt. A végére megváltozott a véleménye, teljesen elégedetten szállt ki a kocsiból.
Az Intel által készített reklám célja, hogy meggyőzze a potenciális fogyasztókat a vezető nélküli járművek biztonságáról, és eloszlassa bennük az áttörést legsúlyosabban akadályozó tényezőt, a technológia iránti bizalmatlanságukat. Az elsőszámú ok, hogy a felhasználók nem kontrollálják az autót, nincs uralmuk felette.
Egy friss felmérés megkérdezettjeinek 78 százaléka tart a vezető nélküli járművektől. Egy másikban az interjúalanyok 41 százaléka nem osztaná meg velük az utakat.
Az MIT (Massachusetts Institute of Technology) kétéves kutatása ellentmondásos jelenségre hívta fel a figyelmet: minél „intelligensebbek” ezek az autók, annál kisebb a beléjük fektetetett bizalom. Akár a világ legbiztonságosabb járműve is lehet egy AV, ha a felhasználó nem ültetné bele a gyerekét, akkor nincs piacuk.
Ipari szakemberek, egyetemi kutatók egyre határozottabban próbálják eloszlatni a fogyasztói kételyeket. Egyesek a jármű közelében tartózkodó személyek (gyalogosok, más kocsik vezetői) reakcióit, mások az utasok interakcióit vizsgálják.
Jack Weast, az Intel autonóm járművekkel foglalkozó csoportjának elsőszámú rendszerarchitektúra-fejlesztője elmondta: egyes kísérletekben az AV-t úgy programozták, hogy hangalapú kommunikációt folytasson az utasokkal, szavakkal nyugtassa meg az aggódókat. Több kísérlet alapján bebizonyosodott, hogy a „beszélő autó” tényleg megnyugtatta őket, kényelmesebben érezték magukat.
Az amerikai Északnyugati Egyetem kísérletéből kiderült, hogy az AV „emberivé” alakítása hatással van az utasok balesetekre adott reakcióira. A „megszemélyesítés” (antropomorfizálás) miatt kevésbé riadtan viszonyultak a más járművel összeütköző AV-re.
A hangon kívül, a jármű-ember interakció más módjain szintén dolgoznak: video-képernyőkön (hogy ugyanazt lássuk, amit az AV), közeli kanyarra és megállásra figyelmeztető rezgéseken stb.
A Berkeley-i Kalifornia Egyetemen vizsgálják, hogy mi történik, ha az utas valamilyen szintű kontrollal rendelkezik az AV felett. Az ötlet lényege, hogy a jármű alkalmazkodjon az emberhez, és ne mi őhozzá.
Mindenekfelett az érintett vállalatoknak hatékonyabban és érthetőbben kellene kommunikálni a technológia előnyeit és gyengéit, és hogy az összes pozitívuma ellenére se tartsák varázslatnak.