Hamarosan repülő autók szállítanak utasokat az amerikai légtérben, például Dallas felett – nyilatkozta Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója egy müncheni konferencián, és az időpontot is megjelölte: valamikor a következő évtizedben.
A repülő autókat legtöbbünk sci-fikkel, elsősorban A Jetson családdal, vagy cyberpunk opusokkal, leginkább a Szárnyas fejvadász Los Angelesével azonosítja. Nem véletlenül, hiszen nagyon sok tudományos-fantasztikus klasszikusban megjelennek.
Az Uber viszont mihamarabb valósággá akarja változtatni a fantasztikumot. Elsősorban repülő taxikban gondolkozik, 2017 novemberében el is indította az ezt célzó Elevate (magyarul felemelni, magasra emelni) projektet. Az ötlet még korábbi, mivel a céget minimum 2016 óta foglalkoztatja a légitaxi-szolgáltatás ötlete, uberAir néven tervet is dolgoztak ki hozzá.
Szándékuk komolyságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a NASA-val közösen dolgoznak a biztonságos autonóm repülést lehetővé tevő légiforgalom-irányító rendszeren.
A repülő autó ötletének kivitelezhetőségét persze be is kell bizonyítani, ráadásul sok időbe telhet a részletes szabályozás kidolgozása – és csak azt követően jöhetnek a kicsi repülőautók.
Kutatóintézetek és vállalatok viszont valóban tervezik, és az Uber nincs egyedül, például a pozsonyi Aeromobil is dolgozik ilyen járműveken.
Működésükhöz azt a tényt szintén figyelembe kell venni, hogy a mai városokat, úthálózatokat, légi folyosókat stb. nem a még nem-létező közlekedési módhoz tervezték. Útjainkat alkalmassá kellene tenni a járművek zavartalan földi és égi működéséhez, integrálódniuk kellene a rendszerbe, mert ne feledkezzünk meg arról sem, hogy ugyan repülnek, de mégiscsak autók.
Nagyon komplex és precíz irányelvek, szabályozás nélkül nyilvánvalóan nem fog menni. Repülőtaxi-szolgáltatásoknál, mint az uberAir például állomásokat, le- és felszálló-pontokat kell kijelölni, máskülönben teljesen kaotikussá válhat a városi közlekedés.
Az Európai Repülő Autó Szövetség (EFCA) optimista, mert szerintük az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Izraelben és több európai országban a lehető legelőrehaladottabb állapotnál tart a szabályozás. A gyártók elvileg már tesztelhetik is elképzeléseiket.