A térképalkalmazások megváltoztatták a világot, viszont sajnos még nem térképeztünk fel mindent. Például az utakat nehéz, fárasztó és unalmas feladat… Cégeknél órákat töltenek el a légi felvételekkel, annyira pepecselés a kézi tervezés. Ezzel magyarázható, hogy a Google és más vállalatok a bolygó több mint 32 millió kilométeres úthálózatának csak kis részével készültek el.
A térképek hiányosságai különösen önvezető autókat fejlesztő cégeknek okoznak gondokat. A problémát megoldandó, az MIT (Massachusetts Institute of Technology) Számítástudomány és Mesterséges Intelligencia Labor (CSAIL) és a Katari Számítási Kutatóintézet tudósai automatizált rendszert dolgoztak ki úttérképekhez. A RoadTracer nemcsak 45 százalékkal pontosabb, hanem olcsóbb is a többi mai módszernél.
„A rendszer különösen a világ azon részeinek feltérképezésére alkalmas, ahol a térképek elavultak. Az alacsony lélekszámú, illetve a folyamatos építkezésekkel állandóan változó területek is közéjük tartoznak. Például sok út hiányzik thaiföldi falvak mostani térképeiről. A RoadTracer ki tudja igazítani a hiányosságokat” – nyilatkozta Mohammad Alizadeh, az egyik fejlesztő.
A jelenlegi automatizálási kísérletek ideghálók gyakoroltatásából állnak: légi felvételeken „útként” vagy „nem útként” kell azonosítaniuk a pixeleket. Mivel gyakran homályosak és pontatlanok a képek, a rendszerek komoly utómunkával „töltik fel a lyukakat.” Ez az úgynevezett szegmentáló megközelítés.
Hiányossága, hogy ha a rendszer rosszul címkéz fel egy pixelt, a hiba újabb hibákat okoz. Fák, épületek, árnyékok különösen problémásak…
A szegmensek helyett lépésről lépésre haladó RoadTracer az úthálózat ismert helyszínével kezdi, az idegháló a környező területet vizsgálva határozza meg az út folytatását jelentő következő pontot. Hozzáadja a térképhez, és újabb pontot keres, és így tovább. Többezer döntés egyszerre történő meghozatala helyett mindig az egyszerűbb problémából kiindulva lép tovább.
Egy kicsit úgy, ahogy az ember modelleket alkot a világról.
Hat észak-amerikai és európai ország 25 városáról készült légi felvételeken gyakorolt, majd térképkészítő képességeit 15 másik városon tesztelte. Mivel 45 százalékkal kevesebb hibát vét, cégek, például a Google számára is praktikus megoldás lehet. Ha egy automata módszernél túl magas a hibaráta, hasznosabb manuálisan újrakezdeni a semmiből, mint eltávolítani a pontatlan szegmenseket. RoadTracer viszont pontossága miatt más kategória.
Munkájából az ember sem marad ki, a fejlesztők szerint humán szakértők különösen nagy területek ellenőrzésénél lehetnek fontosak. Sziszifuszi unalmas kézi térképezés azonban tényleg nem kell hozzá, a hibákat is sokkal könnyebb kijavítani, és majd ugyanonnan kell újrafuttatni az algoritmust.
A légi felvételek felül- és aluljárókról nem szolgáltatnak információt, ezért a kutatók GPS-adatokból térképeket generáló algoritmust is fejlesztenek. A két megközelítést egyetlen rendszerbe tervezik integrálni.