Képzeljük el, hogy a közeljövőben alig van már mosogatószerünk, és az azt tartalmazó üveg figyelmeztet: vásárolnunk kellene, mert különben nem lesz elég. Rosszabbik esetben beszünteti az adagolást, és magától rendel az interneten.
Egy másik forgatókönyv: a hátizsákban lévő napkrém ránk szól, kenjünk valamennyit a bőrünkre. Vagy az orvos által felírt gyógyszer emlékeztet, hogy be kell vennünk.
A különleges hardvereket fejlesztő izraeli Water.io pontosan ezen a jövőn dolgozik, a dolgok internetére (Internet-of-Things, IoT) kapcsolódó „intelligens” kupakjai folyamatosan figyelik, mennyi mosogatószer stb. maradt az üvegben.
Lesz külön kupak a vizes palackhoz, a gyógyszeres üvegcséhez, a mosogatószerhez, és így tovább. Jelzik, mennyire hidratálódtunk/dehidratálódtunk, bevettük-e az összes szükséges gyógyszert, vagy sem, és ha kell, rendelnek.
Teljesen mindegy, hogy folyadékot, port, tablettát, kapszulát stb. tartalmaz, a cég Smartcap platformja bármilyen üveget „okos” üveggé alakít át. A platform szenzorokból, mobil appból, műszertáblából, a számítási felhőben lévő szerverekből és algoritmusokból áll. Avagy kupakokba ágyazott, vagy meglévő kupakokra szerelt IoT-eszközök, az érzékelők az üveg tartalmának érintése nélkül mérik a benne lévő anyagot. A fogyasztóval fény, rezgés útján, vagy más riasztással lépnek interakcióba, az üveget okostelefonhoz vagy más kommunikációs csomóponthoz kapcsolják.
A szenzorokkal kommunikáló mobil app felhasználói profilt készít (nem, súly, magasság stb.), gyűjti a környezeti infókat (hely, időjárás stb.). Az adatokat a Water.io szervereire küldi, lehetővé téve, hogy a cég szakemberei közvetlenül kommunikáljanak felhasználóikkal, például a helyszín és az időjárás függvényében ajánljanak termékeket nekik.
A szervereken gyűjtött, tárolt információkat gépitanulás-algoritmusok dolgozzák fel, fontos adatok kiszűrésével teszik hatékonyabbá a szolgáltatást, és a figyelmeztetések is tőlük indulnak. A szakemberek a műszerfalon egyrészt a valósidejű, másrészt a múltbeli adatokat is látják, és mindezek alapján célzott, személyre szabott ajánlatokat tehetnek a mobil appon keresztül.
Az ötlet érdekes és eredeti, viszont újabb lehetőség vásárlási és fogyasztási szokásainkra vonatkozó adatok gyűjtésére.