A TechCrunch kiterjesztett és virtuális valóságról (AR, VR) tartott rendezvényén, Ficus Kirkpatrick, a Facebook AR-részlegének vezetője elmondta, hogy AR-szemüvegen dolgoznak, bejelenthető terméktől viszont még nagyon távol vannak.
„Azt szeretnénk, ha az AR-szemüvegek valósággá válnának, és komoly szerepet akarunk játszani ebben a folyamatban” – nyilatkozta Kirkpatrick.
A Facebook nem először próbálkozik. A cég 2014-ben vásárolta fel a virtuálisvalóság-újító (és a Rift headsetet fejlesztő) Oculust, tavaly pedig AR-témájú szabadalmi kérelmet nyújtott be.
Az AR-szemüveg ötlete többekben felmerült már, a kivitelezés viszont katasztrofálisra sikerült. A Nintendo Virtual Boy-a megbukott, a Google Glass „kémkamerájával” riasztotta el a fogyasztókat, a projekt ugyan továbbél, de vállalati-ipari alkalmazásokban hasznosítják.
A Magic Leap és a Thalmic Labs hamarosan headsettel és szemüveggel jelentkezik a HoloLens jóvoltából a Microsoft által dominált piacon. Az Apple szintén dolgozhat valami hasonlón, legalábbis az AR hardverfejlesztő Akonia Holographics és Vrvana felvásárlása erre utal.
A szemüveg lehet a Facebook egyik első komolyabb – mainstream – saját hardvere, amelyen (az Apple, a Google és más okostelefongyártók termékei után) a cég szoftverei futhatnak. (Egyébként ebben a hónapban mutatták be első hardverüket, a Portal okos kijelzőt.)
„Egyelőre nem áll rendelkezésünkre az óhajtott AR-terméhez szükséges tudományos-technológiai arzenál. Talán majd 5-7 év múlva kész leszünk vele. A VR az AR-hez vezető út” – nyilatkozta tavaly Mark Zuckerberg, és a Facebook Oculus-részlege is hasonlókat mondott, majd pár hónappal később beadták a szabadalmi kérvényt egy, a médiatartalmat kétdimenziós szkennerrel lencsére vetítő kijelzőről.
A most futó Sequoia projekt keretében fejlesztett projektorok fizikai tárgyakra, például asztalra, sakktáblára vetítenek AR-tartalmakat.
„Egyetlen kereskedelmi forgalomban beszerezhető technológia sem elég jó az AR-hez, így nincs más választásunk: új kijelzőrendszert kell építenünk. És ebben a rendszerben benne lesz a potenciál, hogy magasabb szintre emelje az AR-t” – jelentette ki Michael Abrash, az Oculus főmérnöke.
Kirkpatrick tisztázta az esetleges félreértéseket: a Facebook AR-fejlesztései nem VR-headsetes kevert valóságot (mixed reality), nem egyetlen eszköz felé mutató konvergenciát céloznak, nem fog mindenki sisakokban szaladgálni, ugyanakkor az AR és a VR jövőjét is a mobilitásban látja.
A konvergencia a programok szintjén valósulhat meg, és felgyorsíthatja a fejlesztést, hogy az Oculus VR headsetje és a Facebook AR szemüvege ugyanazon a szoftveren alapulhat.
Kérdés, hogy a Facebook mennyire tudja kezelni a személyes szféra (privacy) problémáját. Míg a VR fiktív világokba viszi a felhasználót, tehát ebből a szempontból nem releváns, addig az AR a fizikai valóságból gyűjt adatokat, ráadásul a cég adatkezelésével közismerten komoly problémák merültek fel.
Ebből a szempontból a Magic Leap, de az Apple pozíciói is erősebbek az AR-versenyfutásban.