Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Az önvezető autók növelhetik a társadalmi egyenlőtlenségeket

2019. február 28. - ferenck

Az önvezető autók fejlesztőinek és a technológia elkötelezett híveinek egyik legfőbb érve, hogy ha a hibára hajlamos embert kivesszük az egyenletből, kevesebb lesz a baleset, és a forgalom is csökken.

Az Aggódó Tudósok Szövetsége (UCS), egy amerikai nonprofit szervezet Washingtonra összpontosító új tanulmánya viszont figyelmeztet: 2040 körül valójában nem ez fog történni, hanem az autonóm járművekkel teli utakon a maiaknál súlyosabb dugókra számíthatunk, nagyobb lesz a környezetszennyezés, a nagyvárosokban pedig hozzájárulnak az egyenlőtlenségek további növekedéséhez.

onvezeto_1.jpg

Számszerűsítve: a forgalom 66 százalékkal is nőhet. A dugók gazdagabb rétegeket arra ösztönözhetnek, hogy a lehető legkevesebb időt töltsék szegényebb környékeken, közösségekben.

A kutatás az amerikai főváros közlekedésének jövőjét vizsgáló egyik állami szervezet több forgatókönyvet figyelembe vevő modelljén alapul.

onvezeto0_1.jpg

„Vagy így, vagy úgy, de a technológia megérkezik. Ezeket a járműveket már városokban tesztelik. Ha nem dolgozunk ki és léptetünk hatályba egy átgondolt szabályozást, az önvezető autók csak súlyosbítják a jelenlegi problémákat. A változás különösen az alacsony jövedelmű rétegeket fogja érinteni” – jelentette ki Richard Ezike, az egyik kutató.

Az önvezető autók akkor a legelőnyösebbek, ha megosztva, minden alkalommal több utassal használjuk őket. Ha csak egy személy ül bennük, romlanak a mai viszonyok – derül ki az anyagból. A megoldás: az egyszemélyes járművekre pluszköltségeket vetnének ki, az utcákat pedig úgy terveznék, hogy az utasok ne csak parkolókban szállhassanak ki-be.

A high-tech tömegközlekedésnek azonban még a több személyt szállító önvezető autók sem lehetnek alternatívái. A munkahelyüktől távolabb élők nyerhetnek velük, a nyereség 80 százaléka viszont pont az általuk növekvő forgalom miatt tűnik el. Ezeknek a járműveknek a tömegközlekedéssel mindenképpen együtt kellene működniük. Önvezető autók kiegészíthetik, de nem helyettesíthetik azt. A zónázás ideje leginkább a kettő kombinációjával csökkenthető.

A tanulmány azt is hangsúlyozza, hogy a légszennyeződés növekedése szintén a legszegényebb rétegeket sújtja a legnagyobb mértékben. Ezért lenne fontos, ha minden jármű elektromos lenne.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr314654487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása