A legtöbb felhasználó maximum 3-4 órát tölt egyhuzamban a virtuális valóságban (virtual reality, VR), és akkor is elveszítik időérzetüket, annyira belemerülnek ellenséges csapatok üldözésébe, labirintusokba stb.
Jak Wilmot, az atlantai studioDisrupt VR tartalomszolgáltató társalapítója headsettel a fején 168 órát, azaz egy teljes hetet időzött folyamatosan a virtuális valóságban.
„Valószínűleg a legőrültebb dolog, amit valaha csináltam, de isten hozott egy hétre a jövőben” – nyilatkozta utána.
A kísérletet még futurisztikusabbá tette, hogy Wilmot a múlt hónap végén az egészet élőben közvetítette a videojáték streameléssel foglalkozó Twitchen. (Később a YouTube-ra is feltöltött egy összefoglaló videót.)
A szabályok egyszerűek voltak: a számítógép-alapú Oculus headsetről 30 másodpercekre másik headsetre válthatott, amelyen nem ment semmiféle tartalom. Az egész elsötétült, és így teste nem függött a napfény-alapú naponkénti életritmustól.
Mobil VR headsetjébe kamerát építettek, amelyen (és nem a saját szemein) keresztül láthatta fizikai környezetét. A VR-ben dolgozott, evett és edzett is. Az alvás könnyebben ment, mint előzetesen gondolta, bár a szemei egy kicsit égtek.
„Ha stresszesnek érezzük magunkat, 10 percre letölthetünk valamilyen természetes környezetet, és relaxálódhatunk benne. Ha tele vagyunk energiával, elővehetünk egy fitnesz-játékot. Ezek a valóság új szabályai, azé a valóságé, ahol eltöltöttem egy hetet. Minden a headsetben van” – magyarázza.
Szerinte a virtuális valóság olyan, amilyenné tesszük. Ha egyedül akarunk lenni, akkor egyedül maradunk, és például sárkányra vadászunk. Ha nem, akkor például a VRChat, egy ingyenes több-résztvevős online platform kakofóniáját is választhatjuk, és vadidegen személyek által irányított avatárokkal folytathatunk interakciókat. Valaki más cipőjébe bújunk, beszállunk egy űrhajóba, barátokkal beszélgetünk stb. Wilmot állítása alapján nagyon könnyű megtalálni a hozzánk hasonlókat, egyszerű kommunikálni velük, és mind azt érezzük, hogy ott vagyunk.
„Számomra az összekapcsolódás a VR lényege” – mondta.
Hét nap után levette a headsetet, majd újratanulta a fizikai valóságot. Enyhe szédülésen, kábultságon és tájékozódási problémákon kívül semmiféle negatív hatást nem érzett.
Azonnal visszatérhetett.