Hadseregek különböző alakulatai gyakran tesztelik képességeiket a virtuális valóságban (Virtual Reality, VR). A gyalogság VR-ben történő kiképzése viszont nagyon komoly kihívást jelent. Fejlesztők szerint a repülés élményét, repülők tevékenységét könnyebb szimulálni. A helyszín, akárcsak a baráti és ellenséges ágensek, valamint a velük folytatott interakciók száma repülés-szimulációkban ugyanis korlátozott.
Gyalogság esetében teljesen más a helyzet.
Ezért tűnik úttörő jelentőségűnek az amerikai hadsereg hatalmas új virtuálisvalóság-platformja, amelyben gyalogos katonák realisztikus környezetben gyakorolhatnak. Csatatéri ellenségeik természetesen ezúttal sem húsvér emberek, hanem akár többmillió mesterségesintelligencia-ágens.
A VR-ben a gyalogosok jobban felkészülnek a csatára, az egységek sokoldalúbbakká válnak.
A Szintetikus gyakorlókörnyezetben (Synthetic Training Environment, STA) valódi amerikai, észak-koreai stb. városok szimulálhatók. A forgatókönyv lényegében bárhol játszódhat a Földön, ahol az amerikai hadsereg a jövőben jó eséllyel háborúzhat.
Nagyvárosi környezetben a harcosok baráti és ellenséges erőkön kívül a lakossággal is érintkeznek. Őket és bonyolult dinamizmusaikat is kezelniük kell, és a szimuláció egyre inkább sok-résztvevős online játékká (Massively Multiplayer Online game, MMO) válik.
A katonák így már a helyszínre érkezés előtt ismerik a terepet – magyarázza Pete Morrison, az STE fejlesztésében részt vett Bohemia Interactive Simulations egyik vezetője.
Az STE felhőszámítások segítségével bárhol biztosít virtuális kiképzést. A teljes Föld terepábrázolása élethű, többféle szimulációs rendszeren megjeleníthető.
A hadsereg jelenleg tovább bővíti szimulációit, egyelőre azt akarják elérni, hogy a VR-ben „több intelligens ágens legyen, mint Vermont lakossága.” (2018-as adatok alapján, a szövetségi államban kb. 627 ezren éltek.)
A számok drasztikusan növelhetők, a szimulált környezeteket többmillió MI-entitás népesítheti be.
„Korábban csak tízezreket-százezreket tudtak megjeleníteni, és ennyi ágenssel nem lehetett teljes komplexitásukban ábrázolni seregeket” – állítja Morrison.