Az emberi elme könnyen megtéveszthető, az eszköztár egyre gazdagabb hozzá. Érzéki csalódás, fejlettebb bűvésztrükk, nem kell túl sok az átveréshez, viszont pont ez a gyengeségünk teszi lehetővé a felhasználót digitális világokba vezető virtuális valóság (virtual reality, VR) technológiákat is.
Egy új VR kesztyűnek köszönhetően ezek a valóságok szó szerint tapinthatók, megfoghatók lesznek, több érzékszervünkre hatnak.
A dél-koreai kutatók által fejlesztett könnyű és rugalmas eszköz remekül elhiteti viselőjével, hogy kesztyűs virtuális kezével tényleg megfog digitális tárgyakat.
A fejlesztés túlmutat a videojátékon.
Ezek a kesztyűk ugyan nem újak, viszont az eddigiek főként mozgások digitális utasítássá alakítására összpontosítottak. Mivel a folyamat megfordítása, a virtuális környezet érzékelése sokkal bonyolultabb, a technológia korlátozott, a textúra-érzékelés kommunikálásában ki is merül.
Az új kesztyű a felhasználó ujjhegyére továbbítja a digitális objektum részleteit. Az eszköz piezoelektromos technikával működő, elektromos töltést szorítás, nyomás hatására generáló szenzorai „megmondják” a komputernek, merre tartson a virtuális kéz, míg az aktuátorok a valódi kézben keltenek érzeteket, legalábbis érzetek illúzióját.
Az ujjak által „termelt” elektromos impulzusokat szoftver fordítja a kart irányító utasításokká.
A legnagyobb munkát az aktuátorok kidolgozása jelentette, legtöbbjük vékony szilikonkapszulába tett légbuborék. Az elektromos áram megváltoztatja a szilikon formáját, aminek hatására a benne lévő levegő is „mozgatható”, és tágasabb, nagyobb térben jelenik meg. A jel váltogatásával a buborék mérete átalakítható, ki- és bekapcsolható lesz.
Egyértelműen a buborékok a folyamat kulcselemei. Ha a kesztyű ujjvégébe tesszük őket, kezünkben a tapintás, fogás stb. érzetét keltik.
A kb. 15 dekás kesztyűt sikeresen tesztelték, a felhasználó digitális sakklovat markolt meg vele. Nemcsak a formáját észlelte, hanem fel is vette, megfogta, megtartotta, bebizonyítva, hogy a szenzorok és az aktuátorok huzamosabb ideig is jól működnek.
Ez még csak a kezdet, a prototípus jelenleg három ujjal működik, egy-egy ujjnak mindössze egy aktuátora van. Szobrok finomabb részletei egyelőre egyáltalán nem érzékelhetők. Az érzékelési szintet a fejlesztők lépésről lépésre, inkrementálisan tervezik növelni.
A jövőben az eszközt többféleképpen, különféle VR szoftverekkel használhatjuk – játékon kívül tanuláshoz, tudományos kísérletekhez stb.
Immerzívebb, élethűbb lesz vele a VR.