Az Neumann Társaság blogja a legfejlettebb infokom technológiákról

Jelenből a Jövőbe

Jelenből a Jövőbe

Okos kesztyű segít megfogni virtuális tárgyakat

2019. július 25. - ferenck

Az emberi elme könnyen megtéveszthető, az eszköztár egyre gazdagabb hozzá. Érzéki csalódás, fejlettebb bűvésztrükk, nem kell túl sok az átveréshez, viszont pont ez a gyengeségünk teszi lehetővé a felhasználót digitális világokba vezető virtuális valóság (virtual reality, VR) technológiákat is.

Egy új VR kesztyűnek köszönhetően ezek a valóságok szó szerint tapinthatók, megfoghatók lesznek, több érzékszervünkre hatnak.

vrkesztyu.jpg

A dél-koreai kutatók által fejlesztett könnyű és rugalmas eszköz remekül elhiteti viselőjével, hogy kesztyűs virtuális kezével tényleg megfog digitális tárgyakat.

A fejlesztés túlmutat a videojátékon.

Ezek a kesztyűk ugyan nem újak, viszont az eddigiek főként mozgások digitális utasítássá alakítására összpontosítottak. Mivel a folyamat megfordítása, a virtuális környezet érzékelése sokkal bonyolultabb, a technológia korlátozott, a textúra-érzékelés kommunikálásában ki is merül.

vrkesztyu0.jpg

Az új kesztyű a felhasználó ujjhegyére továbbítja a digitális objektum részleteit. Az eszköz piezoelektromos technikával működő, elektromos töltést szorítás, nyomás hatására generáló szenzorai „megmondják” a komputernek, merre tartson a virtuális kéz, míg az aktuátorok a valódi kézben keltenek érzeteket, legalábbis érzetek illúzióját.

Az ujjak által „termelt” elektromos impulzusokat szoftver fordítja a kart irányító utasításokká.

A legnagyobb munkát az aktuátorok kidolgozása jelentette, legtöbbjük vékony szilikonkapszulába tett légbuborék. Az elektromos áram megváltoztatja a szilikon formáját, aminek hatására a benne lévő levegő is „mozgatható”, és tágasabb, nagyobb térben jelenik meg. A jel váltogatásával a buborék mérete átalakítható, ki- és bekapcsolható lesz.

Egyértelműen a buborékok a folyamat kulcselemei. Ha a kesztyű ujjvégébe tesszük őket, kezünkben a tapintás, fogás stb. érzetét keltik.

A kb. 15 dekás kesztyűt sikeresen tesztelték, a felhasználó digitális sakklovat markolt meg vele. Nemcsak a formáját észlelte, hanem fel is vette, megfogta, megtartotta, bebizonyítva, hogy a szenzorok és az aktuátorok huzamosabb ideig is jól működnek.

Ez még csak a kezdet, a prototípus jelenleg három ujjal működik, egy-egy ujjnak mindössze egy aktuátora van. Szobrok finomabb részletei egyelőre egyáltalán nem érzékelhetők. Az érzékelési szintet a fejlesztők lépésről lépésre, inkrementálisan tervezik növelni.

A jövőben az eszközt többféleképpen, különféle VR szoftverekkel használhatjuk – játékon kívül tanuláshoz, tudományos kísérletekhez stb.

Immerzívebb, élethűbb lesz vele a VR.

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenbolajovobe.blog.hu/api/trackback/id/tr5114975614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása