Az otthoni vagy házirobotok egyrészt kényelmesebbé tehetik az életünket, másrészt, és ez egyelőre még fontosabb, lehetőséget teremtenek idős személyeknek, hogy minél tovább megőrizzék függetlenségüket.
Tanításuk, a házi teendők begyakoroltatása viszont nehéz feladat. Az ok egyértelmű: minden otthon más, rengeteg tárgy található bennük, különféle tervek szerint, változatos kombinációkban elrendezve.
A Toyota Kutatóintézet (TRI) megoldást próbált találni a problémára, és véletlenszerű takarító stb. feladatokat bíz robotokra. A nagy újítást a virtuális valóság (virtual reality, VR) és a 3D szkennelés használata jelenti, a két technológiával megváltozik a robottréning módja.
A VR gyakorlórendszerrel a humán „tanár” a robot szemén keresztül figyeli a valóságot, azt látja, amit a robot – 3D-ben, a gép érzékelőinek közvetítésével. Utasításokat adhat neki, annotálhatja a 3D-s jelenetet, például néhány szóban lejegyezheti, hogyan fogja meg a kilincset vagy egy poharat.
„Ha egy feladatot tanítunk, többféle megközelítéssel élhetünk, kihasználhatjuk a robot kreativitását, gyorsabban átadhatjuk ismereteinket” – áll a Toyota sajtóanyagában.
Ezzel a módszerrel sokféle tárggyal kivitelezendő tetszőleges feladatok taníthatók meg a robotnak. A paradigmaváltás abban áll, hogy a „tanárok” eddig sokkal kontrolláltabb környezetben, előre meghatározott paraméterek mellett megvalósítandó specifikus feladatokra koncentráltak.
A TRI rendszerével a robotok rugalmasabbá válnak. Nincs szükségük az egész házat ábrázoló térképre, helyette csak a szükséges cselekedetekhez, cselekvéssorozatokhoz releváns tárgyakat kell ismernie, értelmeznie.
Mivel a gépek csoportosan tanulnak, ha egyik elsajátít egy feladatot, a többi is tudni fogja, hogyan végezze el.
A rendszer egyelőre nem tökéletes, a Toyota fel is hívja az érdeklődők figyelmét, hogy prototípusoknál, és nem termékekre vonatkozó konkrét elképzeléseknél tartanak. Például a robot ugyanazokat a képességeket nem tudja különböző szituációkban hasznosítani.
Mindezek ellenére, már a mostani állapot jelzi: a VR-alapú technológiával megváltozik a robottanulás, és a gépek különféle közegekben történő használata is.