Az Egyesült Királyság kormánya úgy döntött, hogy egyelőre nem alkalmaznak mesterséges intelligenciákat az egyetemi és főiskolai felvételi alapvizsgáihoz. A jegyeket gépitanulás-algoritmus adta volna.
A koronavírus-járvány miatt felbolydult világban szükség lehetett volna rájuk, végül a tapasztalatok alapján tekintenek el tőlük. Előzetes osztályzataik ugyanis általában alacsonyabbak voltak, mint a tanároké. Londonban feldühödött diákok tiltakoztak is az MI-k ellen.
A kormány végül minden esetben a magasabb pontszámokat fogadta el, azaz kiállt a tanárok mellett.
Az oktatási szervezetek a tanárokat diákjaik megelőző teljesítménye és korábbi vizsgáik alapján történő osztályozására kérte fel eredetileg. A jegyek ezért lettek az átlagosnál jobbak. Utána kidolgozták az algoritmikus modellt.
A modell két inputon alapult: a diákok iskolai teljesítményén, valamint az adott iskola többéves teljesítményén az egész oktatási rendszerben.
A becslések alapján az MI az angliai, észak-ír és walesi diákok 40 százalékának alacsonyabb pontot adott, mint a tanárok. Mindössze 2,2 százalékuk kapott jobb jegyet. Az MI-től gyengébb osztályzatot kapó tanulók általában szegényebb közösségekből kerültek ki.
Egy kétéves felsőoktatási tanulmányokra diplomát adó nemzetközi nonprofit alapítvány a pandémia hatására szintén teljesítményértékelő modellt alakított ki. A szervezet elmondása alapján a modell a tanárok előző évi teljesítményéhez hasonló eredményt produkált. Mindezek ellenére, több mint 15 ezer diák, szülő és tanár a modell újraértékelésére kéri az alapítványt, petícióval is fordultak hozzájuk. Az igazságtalanul alacsony jegyekre hivatkoztak.
Tiltakozásuk érthető, hiszen sok országban ezek a vizsgák döntik el, hogy a diákok folytathatják-e tanulmányaikat a felsőoktatásban. Becsődölő, de akár csak minimálisan hibázó osztályozó/értékelő modelleknek egy egész életre szóló következményei lehetnek.
Ha az algoritmus osztályzata általában pontosabb, előítélet-mentesebb, és külső tényezők kevésbé befolyásolják, mint a tanárt, akkor meggondolandó lenne a használata. Viszont, ha igazságtalanul rosszabb jegyeket ad, szörnyű lenne alkalmazni.
A mai világban mindkettő elképzelhető egy MI-ről, mindkettőre bőven akad példa. Oktatásbeli bevezetésük azonban komoly etikai kérdéseket is felvet, tisztázásukhoz sok vitára lesz még szükség.